Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGabrielsen, Tommy Staahl
dc.contributor.authorJakubanecs, Alexander
dc.contributor.authorKind, Hans Jarle
dc.contributor.authorNilsen, Øivind Anti
dc.contributor.authorSkjeret, Frode André
dc.contributor.authorSørgard, Lars
dc.contributor.authorThorbjørnsen, Helge
dc.contributor.authorØstbye, Helge
dc.date.accessioned2015-04-27T12:56:00Z
dc.date.available2015-04-27T12:56:00Z
dc.date.issued2015-03
dc.identifier.isbn978-82-491-0884-8 (elektronisk versjon)
dc.identifier.isbn978-82-491-0883-1 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282538
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å analysere de konkurransemessige virkningene av noen utvalgte NRK-tjenester. Vi finner at nrk.no er noe differensiert fra andre store nasjonale nettsteder for nasjonale nyhets- og aktualitetstjenester, som for eksempel vg.no og dagbladet.no. Det er liten grunn til å tro at nrk.no sin tilstedeværelse i markedet legger vesentlige begrensninger på andre nasjonale nettavisers mulighet for å ta betalt fra brukere på nettet. Hva angår regionale/lokale nyhetstjenester på nettet, finner vi at NRK sine regionale nett-tjenester synes å dekke et noe annet behov enn det som den typiske lokale nettavis gjør. Selv i de regioner der NRK har stor andel av nett-trafikken, som for eksempel i Sogn og Fjordane, synes det som at de ikke er en hardere konkurrent mot lokale nettaviser enn i andre regioner. I de regioner hvor NRK er stor kan dets popularitet til en viss grad forklares med at de dekker et behov som ikke synes å bli dekket fullt ut av andre medieaktører. Vår studie tyder på at for den tjenesten vi har fokusert mest på – nyhets- og aktualitetstjenester – har NRK sin tilstedeværelse sannsynligvis vært positiv for publikum sitt samlede tilbud, selv i de områder hvor NRK har en sterk stilling. Vi finner videre at yr.no og ut.no er svært lite integrert i nrk.no og bidrar således i svært liten grad til attraktiviteten for nrk.no, mens derimot ytring.no er integrert og til en viss grad bidrar til attraktiviteten for nrk.no. Vi har ikke nok informasjon til å kunne fastslå om den type tjenester tilbudt av NRK fortrenger andre aktørers utvikling av tilsvarende tjenester.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSNFnb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport;2015:2
dc.titleKonkurransemessige virkninger av noen utvalgte NRK-tjenesternb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel