Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAudy, Jean-Francois
dc.contributor.authorLehoux, Nadia
dc.contributor.authorD'Amours, Sophie
dc.contributor.authorRönnqvist, Mikael
dc.date.accessioned2015-04-29T09:12:00Z
dc.date.accessioned2015-05-04T09:12:44Z
dc.date.available2015-04-29T09:12:00Z
dc.date.available2015-05-04T09:12:44Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2011, 14(5):44-52nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282966
dc.description-With permission from publisher, Fagbokforlagetnb_NO
dc.description.abstractMange bedrifter ser på samarbeid som en mulighet til å styrke sin egen konkurransekraft, få tilgang til nye markeder og innfri operasjonelle, samfunnsmessige og miljørelaterte krav og restriksjoner. Samtidig har hver enkelt bedrift sine egne målsettinger som danner grunnlag for bedriftens planer og beslutninger. Derfor er det viktig å finne ut hvordan de ulike forretningsenhetene vil fungere sammen, og hvilken verdi samarbeidet vil ha. Ved samarbeid om logistikk er det spesielt viktig å identifisere hvordan logistikkaktivitetene skal planlegges og gjennomføres, og hvordan gevinsten skal fordeles. I skogindustrien konkurrerer bedriftene om salg av sine produkter på markedet, men også om anskaffelse av de ulike tømmermaterialene de trenger. Logistikk knyttet til forsyning og leveranse av ferdige produkter er et viktig ledd i verdikjeden. Selv om flere skogbedrifter ofte driver sin virksomhet i samme område eller marked, er det ikke vanlig med samarbeid mellom to eller flere bedrifter. I denne artikkelen presenteres tre kasusstudier fra skogindustrien der slike samarbeid analyseres, testes og - i to av tilfellene - iverksettes. En vanlig tilnærming har vært å bruke vanlige, driftsbaserte forskningsmodeller og metoder, deriblant spillteori. Resultatet viser at samarbeid kan gi store fordeler, men det er stor variasjon i erfaring og bruk av resultatene. Prosessen har også vist at vi mangler metodikk som dekker reelle behov i bransjen - derfor presenterer vi her en enkel metodikk som kan danne utgangspunkt for et samarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.urihttp://www.magma.no/hvorfor-samarbeide
dc.titleHvorfor samarbeide?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.date.updated2015-04-29T09:12:00Z
dc.source.pagenumber44-52nb_NO
dc.source.volume14nb_NO
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelsenb_NO
dc.source.issue5nb_NO
dc.identifier.cristin840005


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel