dc.contributor.author | Salvanes, Kjell Gunnar | |
dc.date.accessioned | 2015-05-18T06:32:59Z | |
dc.date.accessioned | 2015-05-18T08:39:50Z | |
dc.date.available | 2015-05-18T06:32:59Z | |
dc.date.available | 2015-05-18T08:39:50Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2014, 17(06):79-87 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1500-0788 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/283672 | |
dc.description | -With permission from publisher, Fagbokforlaget | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk økonomi står overfor omstilling til næringer der høykompetent arbeidskraft både innen tjenesteytende virksomheter og industrien står sentralt. Spørsmålet vi stiller i denne artikkelen, er hvordan Norge er rustet til å møte disse kravene til økt kompetanse. Fokus er på utviklingen i humankapitalen i Norge siden 1930-tallet til i dag. Utviklingen av humankapitalen utover et visst basisnivå startet ganske sent i Norge, og i grunnen ikke før midten av 1930-tallet med kravet om fullt undervisningsår (42 uker) for både by og bygd. I denne artikkelen viser vi at ferdighetsnivået i Norges befolkning økte fra begynnelsen av 1930-tallet og framover. Denne utviklingen ser til dels ut til å være drevet av utdanningsreformer, som både har ført til en regional og en sosioøkonomisk konvergens i målte ferdigheter. Denne positive trenden varer fram til de som er født på midten av 1970-tallet. Deretter finner vi en nedgang i kognitiv kompetanse målt ved sesjonstester og PIAAC-undersøkelser. Mer arbeid må gjøres for å forstå bedre hva som skjer, men en foreløpig konklusjon er at det skjer en nedgang i slike ferdigheter både når den måler ved sesjonstester, OECDs PIAAC-undersøkelser og ved frafall i ungdomsskolen. Det svekker grunnlaget for at Norge skal klare omstillingene i retning av et mer kompetansebasert næringsliv. Det gir dessuten grunn til bekymring fordi nedgangen i kognitive ferdigheter ser ut til å skje i den nederste delen av den sosioøkonomiske fordelingen. Dersom det er slik, kan det tyde på at den trenden vi har sett i Norge siden 1930-tallet for økt likhet og økt sosial mobilitet, kan stoppe opp. Omstillingene i retning av et mer kompetansebasert næringsliv kan følgelig ha uønskete fordelingsmessige konsekvenser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Fagbokforlaget | nb_NO |
dc.relation.uri | http://www.magma.no/humankapital-og-omstilling | |
dc.relation.uri | http://www.magma.no/humankapital-og-omstilling | |
dc.title | Humankapital og omstilling? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.date.updated | 2015-05-18T06:32:59Z | |
dc.source.pagenumber | 79-87 | nb_NO |
dc.source.volume | 17 | nb_NO |
dc.source.journal | Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse | nb_NO |
dc.source.issue | 06 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1177705 | |