Lederutviklingsprogram som virkemiddel for utvikling av kunnskapsdeling i norske multinasjonale selskaper
Journal article, Peer reviewed

View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Articles (FOR) [100]
Original version
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2010, 13(3):29-36Abstract
Norske bedrifters oppkjøp av virksomheter utenfor Norge er i økende grad kunnskapsdrevet. Dette betyr at en ønsker å øke bedriftens verdiskaping gjennom å ta i bruk kunnskap fra eller overføre kunnskap til de oppkjøpte virksomhetene. God kunnskapsflyt på tvers av organisatoriske grenser kan være vanskelig å få til, særlig når dette også innebærer å krysse geografiske og kulturelle grenser slik tilfelle er i multinasjonale selskap. Spørsmålet blir da hvilke organisatoriske utviklingstiltak som skal til for at kunnskap deles etter et oppkjøp eller en fusjon. I denne artikkelen gjengir vi resultatene fra en undersøkelse som har studert i hvilken grad bedriftsinterne lederutviklingsprogram kan bidra til at kunnskapsdeling øker i to norske multinasjonale selskap. Dette gjør vi ved å ta i bruk begrepet Sosial kapital. Avslutningsvis peker vi på noen implikasjoner for utforming at bedriftsinterne lederutviklingsprogram dersom målsettingen med programmet er å bidra til økt kunnskapsdeling i foretaket.
Description
-With permission from publisher, Fagbokforlaget