• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lederroller: Balanse og dilemmaer for ledergrupper i skolen

Damm, Kjetil; Mulelid, Erlend Godø
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (786.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2838703
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Vi har i vår oppgave studert ledergrupper i skolen. Vi har sett på hvorledes ledergruppene håndterer balanse og dilemmaer mellom ulike lederroller. Vi har i den sammenheng benyttet lederroller fra PAIE-modellen (Adizes, 1980; Strand, 2007). I tillegg bygger vi på Lotsberg (1997) og Glosvik et al. (2014) sin bruk av PAIE-modellen i skolesammenheng. Vi presenterer også modell for effektive ledergrupper (Bang & Midelfart, 2019) som et verktøy for å møte utfordringene ledergruppene står i.

Undersøkelsen ble gjennomført som en kvalitativ casestudie der vi intervjuet skoleledere fra fire grunnskoler i Bergen kommune. Vår undersøkelse viser at det er utfordrende å være skoleleder og ivareta alle oppgavene som ledergruppene står overfor. Gjennom våre funn har vi sett at det er ubalanse mellom de ulike lederrollene. Lederne rapporterer at de bruker uforholdsmessig mye tid på administrativ ledelse og at de dermed ikke får brukt tilstrekkelig tid på pedagogisk ledelse, som de selv beskriver som viktigst.

Resultatene våre viser at begrepsapparatet om lederroller fra PAIE-modellen bidrar til å forstå kompleksiteten og nyansene i ledergruppers oppgaver. Undersøkelsen viser også at modell for effektive ledergrupper (Bang & Midelfart, 2019) fremstår som et verktøy som kan bidra til ledergruppers ivaretakelse av lederroller i PAIE-modellen. Særlig ser vi at ledermøtene er en viktig arena for utvikling av ledergruppene og at her er et uutnyttet potensiale.

Vi anser at våre funn kan ha betydning både for ledergrupper i skoler og for Bergen kommune som skoleeier. Gjennom begrepsapparatet fra PAIE-modellen (Strand, 2007) og modell for effektive ledergrupper (Bang & Midelfart, 2019) kommer vi med konkrete innspill som kan gi implikasjoner for ledergrupper og skoleeier. Vi trekker i denne sammenheng særlig frem ledermøtene som et uutnyttet potensiale for ledergruppene. Vi viser også til skoleeiers muligheter til å anvende PAIE-modellen som analyseverktøy for å synliggjøre de ulike lederrollene og balansen mellom dem.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit