Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTodtenhaupt, Maximilian
dc.contributor.authorHolte, Marcus Andersen
dc.contributor.authorSivertsvoll, Sander
dc.date.accessioned2022-03-02T12:21:32Z
dc.date.available2022-03-02T12:21:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2982483
dc.description.abstractUtviklingen av digitale tjenester har medført at selskaper kan skape verdier i land hvor de ikke har fysisk tilstedeværelse. Dagens internasjonale skatteavtaler tar i all hovedsak utgangspunkt i at virksomheter må ha et fast driftssted i et land, for at landet skal få beskatningsrett over virksomhetens inntekter. For å sørge for at beskatning finner sted der verdiskapingen skjer, har en rekke land de siste årene innført en skatt på digitale tjenester som tar utgangspunkt i hvor en inntekt opptjenes framfor hvor profitten allokeres. I utredningen finner vi at Norge ved å innføre en digital omsetningsavgift med en skattesats på 3 % ville mottatt et skatteproveny på om lag 219 millioner kroner i 2020. Dette beløpet utgjør om lag 0,23 % av provenyet fra den alminnelige selskapsskatten samme år. Ved en skattesats på 1 % og 5 % ville provenyet vært henholdsvis 73 og 364 millioner. Metoden og tallgrunnlaget vi har benyttet tilsier at dette er et konservativt estimat, og at de reelle inntektene fra skatten vil være høyere enn vårt anslag tilsier. Analysen vår tilsier at betalingene fra noen få, svært store selskaper vil utgjøre mesteparten av skatteprovenyet. Valg av inntektsgrenser ved utformingen av skatten vil derfor ha liten betydning for de samlede skatteinntektene. For alle rimelige skattesatser er det estimerte provenyet betydelig lavere enn inntektene Norge vil få ved innføringen av den nylig vedtatte globale minsteskatten på 15 %. EU Tax Observatory anslår at Norges proveny fra en slik minsteskatt vil være omtrent 3,2 milliarder kroner. Vi finner at 27 selskaper vil bli rammet av skatten dersom det benyttes en nasjonal omsetningsgrense på 20 millioner kroner og en global omsetningsgrense på 750 millioner euro for å få utløst skatteplikt. Blant disse er Schibsted det eneste konsernet med et norsk morselskap. 12 av de identifiserte selskapene har ingen norsk driftsenhet i dag, hvilket innebærer at disse ikke beskattes gjennom selskapsskatten. Blant de 15 som har en norsk driftsenhet, finner vi indikasjoner på at inntektene som rapporteres i Norge er en undervurdering av selskapenes faktiske verdiskaping i landet. De rammede selskapene hadde i årene 2019-2020 en gjennomsnittlig global effektiv skattesats på 13,57 %, og 83 % av dem hadde en effektiv skattesats som var lavere enn Norges nominelle skattesats på 22 %. Disse funnene indikerer at en digital omsetningsavgift stort sett vil ramme selskaper som har en fordelaktig skattesituasjon sammenlignet med norskbaserte virksomheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.subjectfinansiell økonomien_US
dc.titleSkattlegging av digitale tjenester : Hva er virkningene av å innføre en digital omsetningsavgift i Norge?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel