Show simple item record

dc.contributor.advisorPedersen, Lars Jacob Tynes
dc.contributor.authorBæra, Solveig Midttun
dc.contributor.authorFoyn-Bruun, Sofie
dc.date.accessioned2022-03-15T11:53:05Z
dc.date.available2022-03-15T11:53:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985249
dc.description.abstractDenne masterutredningen har hatt som formål å kartlegge hvordan kjøpesentre i Norge skal lykkes i å øke utsorteringsgraden av avfall, og på denne måten bidra til sirkularitet og økt verdiskapning. Den stadig økende avfallsmengden utfordrer det grønne skiftet. Problemet kan takles ved å utnytte gjenbruks- og videresalgsverdien av avfall i flere fraksjoner. Med en overordnet motivasjon om å skrive en masteroppgave som kan bidra til viktig forskning om klima og miljø har vi rettet blikket mot bærekraftig adferdsendring. Masterutredningen er del av et større forskningssamarbeid mellom Carrot og Thon Eiendom. I løpet av 2022 skal de gjennomføre en prosjektpilot på det innovative betalingskonseptet Pay- As-You-Throw ved et kjøpesenter i Norge. Dette konseptet søker å ansvarliggjøre dem som kaster mest restavfall, og incentiverer bedrifter til å ta utsortering av avfall på alvor. For at et slikt konsept skal fungere godt er det av stor betydning at de som er ansvarlige for utsorteringen er tilstrekkelig motiverte til å gjøre jobben. Gjennom et survey-eksperiment har vi utforsket betydningen av tilstedeværelsen av Pay-As-You-Throw, sosiale normer og håndgripelighet på intensjon om utsortering. Pay-As-You-Throw fremstår som et utmerket økonomisk incentiv på bedriftsnivå. Ved å bevisstgjøre virksomheter om betydningen av utsortering kan betalingskonseptet bidra til å skape en mer bærekraftig handelsvirksomhet. Våre funn viser at Pay-As-You-Throw har potensiale for å lykkes, særlig dersom det parallelt arbeides med å etablere solide sosiale normer for utsortering. Videre indikerer funnene at respondentene allerede er innforstått med hvilken miljøpåvirkning utsortering har. Dermed vil ikke et budskap om håndgripelighet nødvendigvis resultere i ytterligere økning i intensjon. Med høy gjennomsnittlig intensjon om utsortering, og relativt sterke miljøprofiler blant respondentene, gir vår studie gode fremtidsutsikter for innføringen av Pay-As-You-Throw. Systemet kan bli en viktig brikke i næringslivets innsats for et mer bærekraftig samfunn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectfinansiell økonomien_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleBærekraftig avfallshåndtering : Hvordan lykkes med utsortering av avfall på norske kjøpesentreen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record