Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorQvale, Frida Kittelsen
dc.contributor.authorStenersen, Jane Charlotte
dc.date.accessioned2015-09-16T10:26:28Z
dc.date.available2015-09-16T10:26:28Z
dc.date.issued2015-09-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300170
dc.description.abstractLærere og den potensielle lærermangelen har den siste tiden vært mye omtalt i media, og Statistisk Sentralbyrå estimerer at det vil mangle 38 000 lærere i Norge i 2025. Formålet med denne utredningen har vært å få en forståelse for hvorfor det er et rekrutteringsproblem av lærere i Norge, hvor rekrutteringen til lærerutdanningen er vektlagt. Videre har vi undersøkt om en generell økning i fastlønn eller mer differensiert fastlønn basert på lærernes prestasjoner, kan bidra til å redusere dette problemet. Det er i utredningen blitt gjennomført 23 kvalitative dybdeintervjuer med lærerstudenter og lærere. I tillegg er det blitt gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse, hvor målgruppen var elever i tredjeklasse i den videregående skolen. Totalt deltok 180 respondenter. Svarene fra intervjuene og spørreundersøkelsen har gitt oss et innblikk i hvordan unge i dag foretar utdannings- og yrkesvalg, og hvilke holdninger de unge har til lønn, prestasjonslønn og til læreryrket. Dette, sammen med relevant teori og empiri har gitt oss et godt grunnlag for å kunne besvare vår problemstilling. Våre resultater viser at unge anser interesser som viktigst i deres utdannings- og yrkesvalg. Videre finner vi at lønn er av stor betydning. Kombinert med en oppfattelse av at lærerlønnen er lav, viser våre resultater at læreryrkets lønnsnivå bidrar til å gjøre yrket mindre attraktivt for utdanningssøkende. Status er også av betydning, og vår analyse kan tyde på at læreryrkets status er en medvirkende faktor i rekrutteringsproblemet. I tillegg til dette er det mye som tyder på at holdningene til læreryrket generelt i samfunnet er dårlige, noe som kan skyldes negativ omtale i media og av politikerne. Vår analyse viser videre at høyere fastlønn kan ha en positiv effekt på rekrutteringen. En lønnsøkning kan gjøre yrket mer attraktivt og samtidig signalisere samfunnets verdsettelse av yrket. På den måten kan også en lønnsøkning ha positiv effekt på læreryrkets status. En innføring av mer differensiert fastlønn basert på prestasjoner, synes å være noe mer problematisk. Basert på vår analyse, tror vi et slikt system vil gjøre mer skade enn det vil gjøre godt. Våre resultater viser at prestasjonslønn kan gjøre yrket mer attraktivt for gutter, men om den totale rekrutteringen vil øke er vanskelig å si.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleRekruttering av lærere i Norge : kan høyere lønn eller mer differensiert lønn basert på lærernes prestasjoner øke rekrutteringen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel