Frisørbransjen i sakte endring?
Abstract
Denne utredningen gir et innblikk i hvordan norsk frisørbransje er organisert vertikalt, og
peker på årsaker til hvorfor bransjen ikke består av bare store kjeder, men også en stor andel
selvstendige frisørsalonger. Utredningen tar for seg hvordan frisørene vurderer de to
hovedmodellene for drift. For å kunne sammenlikne de to måtene å drive frisørsalong på, er
frisørkjeden Tango valgt ut som eksempel.
Frisørbransjen vil kunne oppnå stordriftsfordeler ved å organisere seg i større kjeder, men selv
om rapporter om frisørbransjen viser at andelen kjededrevne salonger øker, så er fortsatt
andelen av selvstendige salonger over 60%. Underveis i utredningen vurderes fordelene og
ulempene ved de to ulike driftsformene, og siden Tango opprinnelig benyttet franchising i sin
drift ble fokuset ved kjededrift i utgangspunktet en franchisemodell. Gjennom intervjuene
viste det seg at Tango som kjede hadde kjøpt opp egne salonger og gått vekk fra
franchisekonseptet. Tango hadde også vært med på å opprette en egen innkjøpskjede kalt Vox
Hair Concept AS, og er i dag største aksjonær i denne innkjøpskjeden.
Ved å være en del av en kjede som Tango må frisørsalongene godta forskjellige vertikale
bindinger, og de vil utad være en enhet. Innkjøpskjeder som Vox gir mulighet for
innkjøpssamarbeid både i og utenfor kjeden, og selv om de ikke vil fremstå sammen som en
enhet fra utsiden, så vil dette være et horisontalt samarbeid som også fører med seg
stordriftsfordeler på produktinnkjøp for salongene.
Det kom frem flere interessante sider ved hvordan bransjen fungerer, spesielt hvordan
frisørene gjerne hadde personlige kundelister. Jeg sitter også igjen med et inntrykk av at
frisørene ikke alltid er like godt informert om fordelene ved kjededrift, men fokuserer mest på
ulempene. Det kan også synes som det er forholdsvis lett å starte opp sin egen salong ved
hjelp av trofaste kunder og tilgang på et egnet lokale.