Outsourcing av innkjøp - Hva driver priseffekten i forbindelse med outsourcing av innkjøp innenfor forbruksmateriell?
Abstract
Outsourcing har tidligere vært forbundet med utflytting av lite komplekse produkter fra en stor
bedrift til spesialiserte aktører med ønske om å redusere kostnadene. På grunn av utviklingen de
siste ti-årene i bedrifters IT-systemer har utviklingen muliggjort outsourcing også av andre deler
av bedriften. Dette har spesielt vært aktuelt for typiske service- og støttefunksjoner, som blant
annet rengjøring, lønnsutbetaling og regnskapsføring.
I denne masteravhandlingen har vi bidratt til å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget og gitt nye
innspill til forskning innenfor outsourcing av innkjøp av forbruksmateriell. Resultatene er
spesielt relevante for produkter med lav grad av kompleksitet og spesialtilpasning, for eksempel
industrielt forbruksmateriell. Vi har gjennom avhandlingen gått i dybden på innkjøp av
forbruksmateriell gjort av Statoil ASA i perioden 01.01.2013 til 31.12.2014. For Statoil ASA har
vi sammenlignet innkjøpsprisene ved outsourcing av forbruksmateriell til Tess AS og
innkjøpsprisene Statoil ASA tidligere betalte for de samme produktene ved å foreta innkjøp
internt. Dette defineres videre som prisforholdet PT/PS og gir priseffekten av outsourcing.
I avhandlingen har vi kommet frem til at outsourcing av innkjøp gir en positiv priseffekt
(reduserer prisen Statoil betaler) dersom forhandlerens ressursposisjon forsterker seg
sammenlignet med sluttkundens. Vi har også kommet frem til at graden av
transaksjonsspesifikke investeringer av leverandøren gir tilsvarende positiv priseffekt.
Avhandlingen avdekket også at interaksjonseffekten mellom forhandlerens ressursposisjon og de
transaksjonsspesifikke investeringene ikke påvirker priseffekten av outsourcing, mens antall
brukte leverandører, antall mulige leverandører og produktets enhetspris påvirker priseffekten
negativt. Det betyr at disse kontrollvariablene øker prisforholdet PT/PS.