Opera Software ASA : en fundamental verdivurdering
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300240Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Å verdsette et selskap handler om å forstå hvilke verdier som genereres, og hvordan. Dette er
mer enn bare å analysere det historiske regnskapet, men handler like mye om å forstå hvilke
strategier som ligger bak bedriftens virksomhet, forstå bransjen, og hvordan selskapet står i
forhold til konkurrentene. En verdivurdering kan ha flere formål, den kan bli utført som et
ledd i en investerings- eller oppkjøpsprosess, det kan skje som en del av en kredittanalyse i
utlånssammenheng, eller det kan bli brukt internt i bedriften som et styringsverktøy.
I denne masterutredningen har vi gjennomført en verdivurdering av Opera Software ASA, et
norsk IT-selskap listet på Oslo børs, som utvikler nettlesere for de aller fleste plattformer og
leverer nettverksløsninger til teleoperatører. De siste årene har Opera også posisjonert seg
som en stadig større aktør i markedet for mobilannonser, et forretningsområde som i dag
utgjør mer enn 40 % av deres virksomhet. Med 60 % økning i inntekter, nådde Opera i 2014
nye høyder, samtidig som de gikk med underskudd for første gang på fem år.
Ved hjelp av strategisk analyse, regnskapsanalyse og prognostisering av fremtidsregnskap,
kom vi frem til et fundamentalt verdiestimat på Opera sin egenkapital på 76,80 NOK per
aksje basert på de siste rapporterte tallene og 119,69 NOK per aksje basert på «trailede» tall.
Dette estimatet er det knyttet stor usikkerhet til, i forhold til flere av forutsetningene som
ligger til grunn. Ved å simulere flere av de usikre forutsetningene, har vi kommet frem til et
estimat på usikkerheten. Med de rapporterte tallene var det 75 % sannsynlighet for at verdien
lå mellom 38,70 og 132,02 NOK per aksje. Hvor de faktorene som påvirker verdiestimatet
mest er netto driftsmargin i «steady state», omløpet til netto driftseiendeler, beta og
markedspremien.