Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Erlend Vesseltun
dc.date.accessioned2015-09-17T10:07:03Z
dc.date.available2015-09-17T10:07:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300485
dc.description.abstractI denne oppgaven gjennomfører vi en konseptuell og en empirisk analyse, som sammen skal danne grunnlaget for konklusjonen. I analysen vurderer vi lønnsomheten i bransjen, og trekker frem noen av utfordringene konsertbransjen står ovenfor. Porters modell og herfindahlindeksen er hjelpemidler vi bruker for å analysere markedet. Vi kommer frem til at bransjen generelt har en lav lønnsomhet. Vi diskuterer hva som er med på å skape verdi for kundene, og hva det er som motiverer kunden til å gjøre et kjøp. Her finner vi at majoriteten av konsumentene velger det trygge og populære valget fremfor det som er nytt og usikkert. Vi ser nærmere på hvordan prisingen av konserter i seg selv blir gjort på en suboptimal måte. Her identifiserer vi lite fokus på hva som er rett markedspris, og vi presenterer mulige måter å gjennomføre prisdiskriminering på. Vi diskuterer også hvordan en arrangør bør markedsføre konsertene sine. Her kommer vi frem til at det er viktig for arrangørene å fokusere på verdien en konsert kan skape hos konsumenten, istedenfor å fokusere på å kommunisere at det er en konsert den dagen. I den empiriske delen bruker vi intern data fra Hulen for å lage en modell, som kan forklare variasjonen mellom konserter med tanke på billettsalget. Hovedfunnet i modellen er at populariteten til artisten er hovedfaktoren. Dette har gitt oss et godt grunnlag til å svare på problemstillingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleEn konseptuell analyse av konsertmarkedet i Bergen : Hulen som empirisk grunnlagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record