• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fremtiden tilhører de som forbereder seg på den i dag : en studie av proaktive regnskapsbyråer

Tvedt, Øystein; Skarmyr, Birgitte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masterthesis.pdf (1.205Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/300894
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Formålet med denne utredningen er å få bedre innsikt i proaktive regnskapsbyråers strategiske beslutninger. Det kan bidra til at tradisjonelle regnskapsbyråer får en pekepinn på hva de bør fokusere på når de skal gjennom en endringsprosess og hvilke valgmuligheter de har. Studien er en kvalitativ studie som bygger på ti dybdeintervjuer med ledere i regnskapsbransjen. I intervjuene forteller de om sitt bransjesyn, sine strategiske beslutninger og ledelse.

Bransjen har vært preget av stabilitet og lite endringer, og tidligere forskning viser at mange regnskapsbyråer ser på inntoget av ny teknologi som en trussel. Det har vist seg at en fremdeles kan klare seg godt uten å omstille seg, og det kan se ut som regnskapsbyråene mangler incentiver til å gjennomføre endringsprosessen. Funnene våre viser at flere regnskapsbyråer er proaktive og har posisjonert seg på en måte som gjør at de kan være bedre rustet for fremtiden. Vi håper det fører til at tradisjonelle regnskapsbyråer ser at endringsprosessen er mulig, og dermed ønsker å omstille seg.

Gjennom analysen fremkommer det at proaktive regnskapsbyråer benytter seg av web-baserte regnskapssystemer og utnytter mulighetene som ligger der til å effektivisere regnskapsprosessen. Ved å samle inn og lagre data elektronisk vil de kunne ha et oppdatert regnskap som legger til rette for analyse og økonomistyring. Videre finner vi at de har tatt en rekke bevisste strategiske beslutninger som gjør at de blir bedre posisjonert for fremtiden. Blant annet er de selektive i valget av kunder, rekrutterer riktig kompetanse, tilbyr et utvidet tjenestespekter som tar utgangspunkt i regnskapet, og har en leder som bruker tiden sin på ledelse fremfor operativt arbeid. Funnene i studien har relevans for regnskapsbyråer som skal gjennom en endringsprosess for å tilpasse seg endringene som skjer i regnskapsbransjen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit