• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategisk og fundamental verdivurdering av Opera Software asa

Pedersen, Joakim Skarsem; Roald, Martin Fjørtoft
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masteroppgave (5.196Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/301014
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3749]
Sammendrag
I denne utredningen er Opera Software ASA verdsatt ut i fra en fundamental

verdsettingsmodell, med vektlegging på strategisk analyse. Valgt

verdsettelsesmetode er neddiskontert fremtidig kontantstrøm til totalkapitalen.

Selskapet er i modellen delt opp i tre divisjoner, som betegner forretningsområdene

Opera er tilknyttet. Disse er Opera Mediaworks, Opera Browser og Operator

Solutions.

I den strategiske analysen ble det funnet ut at Opera har et varig fortrinn både i

teknologi for databegrensning og i merkenavnet Opera. Særlig Opera Mediaworks

og Opera Browser har gevinst av disse. Det ble også funnet utfordringer tilknyttet

endringer i bransjen. Fallende etterspørsel for databegrensning til teleoperatører er

ventet å senke omsetningen til Operator Solutions fremover. Det er knyttet stor

usikkerhet til vekst i brukere for Opera Browser grunnet stor konkurranse fra

nettleseren Google Chrome, i tillegg til innebygde nettlesere som Safari, Explorer og

Android Internet. Opera Mediaworks er ventet å ha høy vekst i omsetningene i

årene fremover grunnet høy vekst i mobilreklame. Forventet konkurranse i

Premium-segmentet er ventet å øke, som tilsier økt utbetalingsrate per

reklamevisning.

Verdien av selskapet er estimert til MUSD 1696,23, hvor verdien av egenkapitalen

er verdivurdert til MUSD 1335. Videre er aksjeprisen per 05.06.2015 regnet ut til å

være 73,72 NOK. Dette er 15,7% over siste handlet pris per aksje denne dagen.

44,3% av selskapsverdi kommer fra Opera Mediaworks, mens bare 39,1% av

selskapsverdi kommer fra Opera Browser. Dette er interessante funn, ettersom

Opera Software hovedsakelig var en ren utgiver av nettlesere noen få år tilbake i tid.

Operator Solutions består bare av 9,3% av selskapsverdien, mens finansielle

eiendeler utgjør resterende 7,3% av total selskapsverdi.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit