Strategisk og fundamental verdivurdering av Opera Software asa
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/301014Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
I denne utredningen er Opera Software ASA verdsatt ut i fra en fundamental
verdsettingsmodell, med vektlegging på strategisk analyse. Valgt
verdsettelsesmetode er neddiskontert fremtidig kontantstrøm til totalkapitalen.
Selskapet er i modellen delt opp i tre divisjoner, som betegner forretningsområdene
Opera er tilknyttet. Disse er Opera Mediaworks, Opera Browser og Operator
Solutions.
I den strategiske analysen ble det funnet ut at Opera har et varig fortrinn både i
teknologi for databegrensning og i merkenavnet Opera. Særlig Opera Mediaworks
og Opera Browser har gevinst av disse. Det ble også funnet utfordringer tilknyttet
endringer i bransjen. Fallende etterspørsel for databegrensning til teleoperatører er
ventet å senke omsetningen til Operator Solutions fremover. Det er knyttet stor
usikkerhet til vekst i brukere for Opera Browser grunnet stor konkurranse fra
nettleseren Google Chrome, i tillegg til innebygde nettlesere som Safari, Explorer og
Android Internet. Opera Mediaworks er ventet å ha høy vekst i omsetningene i
årene fremover grunnet høy vekst i mobilreklame. Forventet konkurranse i
Premium-segmentet er ventet å øke, som tilsier økt utbetalingsrate per
reklamevisning.
Verdien av selskapet er estimert til MUSD 1696,23, hvor verdien av egenkapitalen
er verdivurdert til MUSD 1335. Videre er aksjeprisen per 05.06.2015 regnet ut til å
være 73,72 NOK. Dette er 15,7% over siste handlet pris per aksje denne dagen.
44,3% av selskapsverdi kommer fra Opera Mediaworks, mens bare 39,1% av
selskapsverdi kommer fra Opera Browser. Dette er interessante funn, ettersom
Opera Software hovedsakelig var en ren utgiver av nettlesere noen få år tilbake i tid.
Operator Solutions består bare av 9,3% av selskapsverdien, mens finansielle
eiendeler utgjør resterende 7,3% av total selskapsverdi.