dc.description.abstract | Bankbransjen opplever økt konkurranse og et nytt risikobilde som potensielt vil true den langsiktige lønnsomheten. For å holde seg lønnsomme og relevante tvinges derfor bankene til å finne nye formler for suksess. Supplier Relationship Management (SRM) handler om å hente verdi fra leverandørbasen, og er en av få gjenværende temaer innenfor innkjøp som fremdeles kan gi et signifikant bidrag til virksomheter. Basert på tidligere forskning og teori skal det være mulig for virksomheter å bruke SRM til å styrke lønnsomhet. Likevel er det mindre klart hvordan dette kan gjøres i banker. Formålet med denne studien har derfor vært å studere hvordan SRM kan bidra til å styrke bankers langsiktige lønnsomhet.
For å svare på forskningsspørsmålet har vi gjennomført en kvalitativ eksplorerende casestudie som tar utgangspunkt i de tre største bankvaremerkene i Norge, målt i antall kunder og forvaltningskapital. Studien er basert på semistrukturerte dybdeintervjuer med representanter fra innkjøpsavdelingen til DNB, Nordea og Sparebank 1-alliansen. For å komplementere funnene fra intervjuene har vi også vært i løpende dialog med samtlige representanter underveis i studien. For å danne en ramme for studien utarbeidet vi et konseptuelt rammeverk basert på eksisterende teori om SRM. Elementene i rammeverket ble videre brukt som utgangspunkt for intervjuguiden og under drøftelsen av studiens funn.
Det fremkommer av funnene i studien at det er utfordrende for bankene å svare på hvordan SRM bidrar til styrket langsiktig lønnsomhet i form av direkte avkastning. Vi ser imidlertid at de samlede funnene indikerer at SRM bidrar indirekte til langsiktig lønnsomhet i banker ved å redusere kostnader gjennom lavere risiko, økt effektivitet, bedre leverandørprestasjoner, samt økt innovasjonsevne og fokus på verdiskapning for både banker og leverandører. Andre funn indikerer også at SRM kan gi indirekte effekter på langsiktig lønnsomhet i form av økte eller bevarte markedsandeler som følge av leverandørinnovasjon og redusert omdømmerisiko.
Av studien fremkommer det også at bankbransjen vil bli mer kompleks og at bankene må bruke leverandørene mer strategisk i tiden fremover. Samtidig utgjør økt konkurranse fra FinTech-selskaper en trussel for bankenes lønnsomhet. Funn fra studien indikerer at SRM vil være viktig for at bankene skal klare å utnytte leverandørenes evner og kompetanse for å holde følge med konkurransen i tiden fremover. | en_US |