En komparativ analyse av markedet for mobiltjenester i Norden: Hvilke faktorer påvirker inntekt per abonnement i Norden, og hva skiller Norge fra de øvrige landene?
Abstract
Denne masterutredningen har som formål å sammenligne markedet for mobiltjenester i de
nordiske landene Norge, Sverige, Danmark og Finland, og prøve å forklare årsakene til
inntektsforskjellene demimellom. Basert på visuelle funn er forskjellene i markedskonsentrasjon
mellom landene den faktoren som i størst grad forklarer ulikhetene. Regresjonsresultatene viser
at økt etterspørsel etter mobildata i hovedsak forklarer den økte inntekten per abonnement
innenfor landene.
Vi studerer markedet for mobiltjenester i Norden i perioden 2016 til 2020 basert på helårlige
sluttbrukerdata hos de ulike kommunikasjonsmyndighetene. Dataanalysen baserer seg på
både visuelle fremstillinger og regresjoner. De visuelle fremstillingene av dataene viser at
det er markante forskjeller mellom markedene. Det norske markedet har betydelig høyere
gjennomsnittlig inntekt per abonnement sammenlignet med de øvrige landene, selv etter å ha
justert for kjøpekraft. Når vi sammenligner total databruk, skiller Finland seg tydelig ut med
vesentlig hoyere datatrafikk i mobilnettet som f l g e av deres h y e antall abonnement med
ubegrenset data. Investeringer i varige driftsmidler viser at Norge investerer mer per abonnement
enn de øvrige landene, og dette kan forklares med stort fokus på høy kapasitet i mobilnettet
for å opprettholde hastigheten. I tillegg er det markedskonsentrasjonen som i hovedsak skiller
Norge fra nabolandene og kan forklare inntektsforskjellene. Riktignok er det en svakhet at disse
resultatene baserer seg på visuelle funn og ikke regresjonsresultater.
Regresjonsresultatene viser at det i stor grad er økt etterspørsel etter datamengde i
abonnementene som har drevet opp inntekten per abonnement innenfor de nordiske landene
i perioden. Det er riktignok begrenset vekt som tillegges resultatene, da observasjonsantallet
er lavt og tidsrommet er lite. I motsetning til de øvrige er det norske markedet regulert som
følge av Telenor sin betydelige markedsmakt. Denne reguleringen har bidratt til at Ice har klart å
etablere seg som MNO (mobile network operator) i markedet, på tross av at det preges av høye
etableringsbarrierer.