Unge investorer og finfluensere: En studie av unge investorer sitt forhold til finfluensere
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030944Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
I løpet av de to siste årene (2020-2021) har det vært en stor økning av unge voksne som har
begynt å investere. I samme periode har det oppstått en ny form for finansiell rådgiving fra
såkalte finfluensere. Hensikten med denne oppgaven er å utforske det nye fenomenet og
hvilket forhold unge investorer i alderen 18-29 år har til dette. Denne oppgaven vil undersøke
i hvor stor grad unge investorer følger investeringsanbefalinger fra finfluensere i forhold til
profesjonelle finanseksperter. I tillegg utfører vi et surveyeksperiment som vil teste om
økonomisk utdanning og antall følgere har en effekt på troverdigheten til en finfluenser.
Videre vil vi undersøke hvilke faktorer hos unge investorer som har betydning om de følger
investeringsanbefalinger fra finfluensere. Vi baserer oss på atferdsfinans og
kildetroverdighetsteori for å besvare disse spørsmålene.
I analysen vår finner vi at unge investorer følger investeringsanbefalinger fra profesjonelle
finanseksperter i større grad enn finfluensere. Dette kan tyde på at profesjonelle
finanseksperter fremstilles som mer troverdige kilder enn finfluensere. Fra
surveyeksperimentet ser vi at utdanning har en signifikant effekt, og finfluensere med formell
økonomisk utdanning har en signifikant høyere grad av troverdighet enn finfluensere uten slik
utdanning. Dette kan forklares med at en finfluenser med økonomisk utdanning anses som mer
troverdig. Derimot fant vi ikke signifikante funn på antall følgere og grad av troverdighet. I
tillegg undersøker vi hvilke faktorer som kjennetegner en ung investor som følger
investeringsanbefalinger fra finfluensere. Vi finner kjønn har betydning, og kvinner følger
investeringsanbefalinger fra finfluensere mer enn menn. Dette kan være fordi menn er mer
overkonfidente og kvinner kan i større grad være påvirket av “herding bias”. Vi kan ikke
bekrefte om unge investorer med mindre investeringserfaring vil følge finfluensere i større
grad enn de med mer investeringserfaring. Ytterligere finner vi et signifikant funn som tyder
på at unge investorer med høy grad finansiell kunnskap i mindre grad vil følge
investeringsanbefalinger fra finfluensere. Det kan skyldes at de med lav finansiell kunnskap
lettere blir påvirket av biaser.