Hvilke faktorer resulterer i økende andel elektriske biler i Europa? En analyse av 15 europeiske land fra et økonometrisk perspektiv
Abstract
Klodens temperatur stiger, og klimautslipp har blitt et økende problem med globale
konsekvenser. For å senke klimautslippene, hvor blant annet transportsektoren har stått for en
stor andel av klimautslippene, samt dempe klodens oppheting har det blitt satt i gang et globalt
samarbeid.
For å senke klimautslippene innenfor transportsektoren har det blitt ønskelig å bytte ut biler
med forbrenningsmotorer med helelektriske biler som eliminerer lokalt utslipp og ved de
riktige forutsetningene kan gi et vesentlig lavere totalutslipp av klimagasser. Det å erstatte
biler med forbrenningsmotor med biler som er helelektriske byr på utfordringer, både med
tanke på infrastruktur, forbrukernes preferanser og vaner, samt økonomiske aspekter som at
en helelektrisk bil som regel vil ha en høyere produksjonskostnad sammenlignet med en
tilsvarende bil med forbrenningsmotor. For å øke andelen av helelektriske biler er det i mange
nasjoner blitt innført forskjellige tiltak som kan stimulere og øke adopsjonen av helelektriske
biler.
På bakgrunn av dette har det i denne oppgaven blitt sett på de forskjellige tiltakene som er
innført for å fremme adopsjon av helelektriske biler i 15 forskjellige europeiske land, både
innenfor og utenfor den europeiske unionen. Ved bruk av en regresjonsanalyse for paneldata
vil det med utgangspunkt i den avhengige variabelen «Markedsandel helelektriske biler av
antall årlig nyregistrerte biler» bli brukt 13 uavhengige variabler til å etablere et svar på hvilke
faktorer, insentiver og subsidier som utgjør en signifikans i adopsjon av elbiler på det
europeiske markedet i tidsperioden 2016 til og med 2021.
Det blir i denne oppgaven konkludert med at konsentrasjon av ladere per 100km vei er den
mest signifikante variabelen for økning i andel helelektriske biler av antall nyregistrerte biler.
Videre er det også variabler som insentiver for ladere, og langtidsvirkende finansielle
insentiver som utgjør signifikans for en økende adopsjon av helelektriske biler.