• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva lærer vi av økte strømpriser? En estimering av spotprisens effekt for interesse av varmepumper

Borgen, Sebastian Bergseth; Kleppe, Peder Sebastian Turøy
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (3.896Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3050551
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Formålet med denne utredningen er å estimere påvirkningen som økte energipriser har på

interessen av energieffektivisering i norske bygg. Ved å analysere tidligere forskning og

faglitteratur, finner vi at energikostnader spiller en sentral rolle i energieffektivisering.

Installasjon av varmepumper er det mest energibesparende og kostnadseffektive tiltaket. Ut

ifra dette, undersøker vi hvordan spotprisen for strøm påvirker Google søk for varmepumper,

og presenterer eventuelle implikasjoner av våre funn.

Arbeidet har blitt gjennomført med datagrunnlag som inkluderer relevante faktorer som

påvirker tilbud og etterspørsel for varmepumper og elektrisitet i strømprisområdet NO1.

Datagrunnlaget består av 189 observasjoner med 10 variabler som er tilknyttet kraftmarkedet,

metrologiske data og kommunikasjonsbaserte kilder fra januar 2007 til september 2022.

Gjennom grundig bearbeiding og møysommelige refleksjoner, har datagrunnlaget blitt

utarbeidet for å gi et representativt bilde av dynamikken til kraftmarkedet og konsumenters

interesse av energieffektivisering. Dette la grunnlaget for oppgavens analyse, som kom frem

til estimater vi anser som troverdige, for tidsperioden vi undersøker.

Med utgangspunkt i paneldata har vi benyttet faste effekters metode med OLS-regresjon, for å

estimere hvordan spotprisendringer i NO1 påvirker Google søk for varmepumper. Våre

resultater finner et signifikant positivt forhold, der 1% økning i spotprisen resulterer i 0,091%

økning i Google søk for varmepumper. Analysen inneholder en robusthetsanalyse som finner

at økte strømpriser medfører økt medieomtale om strømpriser og energieffektivisering.

Medieomtalen har en sterkere påvirkningskraft til Google søk for varmepumper enn det

spotprisen har. Avslutningsvis finner vi at trendene i Google søk for varmepumper er et godt

mål for konsum i form av faktiske salgstall av varmepumper.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit