dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å undersøke effekten selvbetjente kasser har på salg av
bærekraftige produkter i dagligvarehandelen i Norge. Tidligere litteratur tilsier at bruk av
selvbetjente kasser kan endre forbrukernes kjøpsatferd, og at sosial interaksjon kan øke promiljøatferd.
Basert på dette er vår hypotese at det selges en lavere andel bærekraftige produkter
i selvbetjente kasser sammenlignet med betjente kasser, som følge av økt anonymitet i
kjøpsprosessen. For å teste denne hypotesen har vi gjennomført en spørreundersøkelse i regi
av Norstat på et representativt utvalg bestående av 1021 respondenter. Deltakerne ble bedt om
å ta stilling til en hypotetisk kjøpssituasjon, hvor de skulle handle dagligvarer i sin lokale
matbutikk. Dagligvarene var delt inn i åtte ulike produktkategorier, hvor respondentene valgte
enten et ordinært eller et bærekraftig produktalternativ for hver kategori. Undersøkelsens
kontrollgruppe fikk informasjon om at handelen skulle gjennomføres i en betjent kasse, mens
undersøkelsens treatmentgruppe skulle handle i en selvbetjent kasse.
Gjennomgående fant vi ikke statistisk signifikante funn som støtter hypotesen, og vi kan
dermed ikke forkaste nullhypotesen om at salg av bærekraftige produkter er likt i betjent og
selvbetjent kasse. Derimot observerte vi en trend mot at det velges en lavere andel bærekraftige
produkter i selvbetjente kasser for 6 av 8 studerte produktkategorier, og i alle produktkategorier
med økologisk merking. Videre analyse bekrefter at disse tendensene drives av kvinner og
husholdninger med høyere inntekt. Personer fra husholdninger med 900 000 kr eller mer i
årsinntekt velger færre økologiske merkede produkter i selvbetjente kasser sammenlignet med
betjente kasser, og denne forskjellen er statistisk signifikant. Kvinner på den andre siden kjøper
også statistisk signifikant færre økologiske produkter i selvbetjent kasse, men bare dersom
prisdifferansen er tilstrekkelig lav. | en_US |