Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEkström, Mathias
dc.contributor.authorBjånes, Maren Simonsen
dc.contributor.authorReinvik, Camilla Johnsen
dc.date.accessioned2023-02-15T11:46:42Z
dc.date.available2023-02-15T11:46:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051053
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke effekten selvbetjente kasser har på salg av bærekraftige produkter i dagligvarehandelen i Norge. Tidligere litteratur tilsier at bruk av selvbetjente kasser kan endre forbrukernes kjøpsatferd, og at sosial interaksjon kan øke promiljøatferd. Basert på dette er vår hypotese at det selges en lavere andel bærekraftige produkter i selvbetjente kasser sammenlignet med betjente kasser, som følge av økt anonymitet i kjøpsprosessen. For å teste denne hypotesen har vi gjennomført en spørreundersøkelse i regi av Norstat på et representativt utvalg bestående av 1021 respondenter. Deltakerne ble bedt om å ta stilling til en hypotetisk kjøpssituasjon, hvor de skulle handle dagligvarer i sin lokale matbutikk. Dagligvarene var delt inn i åtte ulike produktkategorier, hvor respondentene valgte enten et ordinært eller et bærekraftig produktalternativ for hver kategori. Undersøkelsens kontrollgruppe fikk informasjon om at handelen skulle gjennomføres i en betjent kasse, mens undersøkelsens treatmentgruppe skulle handle i en selvbetjent kasse. Gjennomgående fant vi ikke statistisk signifikante funn som støtter hypotesen, og vi kan dermed ikke forkaste nullhypotesen om at salg av bærekraftige produkter er likt i betjent og selvbetjent kasse. Derimot observerte vi en trend mot at det velges en lavere andel bærekraftige produkter i selvbetjente kasser for 6 av 8 studerte produktkategorier, og i alle produktkategorier med økologisk merking. Videre analyse bekrefter at disse tendensene drives av kvinner og husholdninger med høyere inntekt. Personer fra husholdninger med 900 000 kr eller mer i årsinntekt velger færre økologiske merkede produkter i selvbetjente kasser sammenlignet med betjente kasser, og denne forskjellen er statistisk signifikant. Kvinner på den andre siden kjøper også statistisk signifikant færre økologiske produkter i selvbetjent kasse, men bare dersom prisdifferansen er tilstrekkelig lav.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleLike miljøbevisst når ingen ser deg? En eksperimentell studie av kasseløsningers effekt på kjøp av bærekraftige produkter i dagligvarehandelenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel