Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEspedal, Bjarne
dc.contributor.authorEllingsen, Synnøve
dc.contributor.authorBucher-Johannessen, Hege-Marte
dc.date.accessioned2023-09-14T09:04:59Z
dc.date.available2023-09-14T09:04:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089381
dc.description.abstractBakgrunn, hensikt og problemformulering I denne masteroppgaven har vi ønsket å utforske hvordan erfarne rektorer planlegger og gjennomfører de tre første månedene i ny kontekst, og hvordan dette danner grunnlag for god ledelse. Vi har undersøkt om det er forskjeller på idealer og realiteter. Vi har hatt som mål å utforske mulige forskjeller i store og små kommuner. Vi har også hatt et ønske om å lete etter ulikheter mellom mann og kvinne og om det er forskjeller i forhold til alder. Problemstillingen er som følger: Rektor: Hvordan planlegges og gjennomføres de første 90 dagene i ny kontekst: Idealer og realiteter. Metode På bakgrunn av problemstilling og hensikt med undersøkelsen har vi gjort å benytte en kvalitativ metode. Utvalget er valgt ut fra disse kriteriene: 1. Størrelse på kommune, - store og små kommuner. 2. Erfaring fra tidligere rektorstilling. 3. Kjønn, - en mannlig og en kvinnelig rektor fra hver kommune. 4. I ny kontekst som rektor dette skoleåret. 5. Rektors nærmeste leder må være villig til å delta som informant. Dataene er analysert gjennom en induktiv-deduktiv metode. Først leste vi gjennom de transkriberte intervjuene. Underveis noterte vi stikkord i margen, før vi systematiserte funnene i ulike kategorier. Vi valgte så å lese gjennom teorien som utgangspunkt for å analysere funnene. Underveis i analysen dukket det opp ny teori som ble relevant for å prøve å belyse problemstillingen. Resultat og implikasjoner Studien viser at grunnlag for god ledelse påvirkes av hvilket fokus man har i forhold til hvem og hva i organisasjonen. Rektorer som klarer å se skolen i sin helhet og tenker helt ut i klasserommet, samtidig som de mestrer å bygge gode relasjoner, bygge tillit, aksept, mestring, skape forventninger, avklare forventninger og dele sitt engasjement lykkes best med å danne grunnlag for god ledelse. Gode ledere har en visjon, er målrettet, har læreplanen i ryggen og skaper engasjement, dialog og tillit. Grunnlaget bygges de 90 første dagene. Har man lagt et godt grunnlag, så har man også noe å bygge videre på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectexecutive master i ledelseen_US
dc.title“Her er rammene. Kjør på. Vi er her hvis du trenger det”. En kvalitativ undersøkelse om hvordan en erfaren rektor danner grunnlag for god ledelse de 90 første dagene i ny kontekst.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel