Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesheim, Torstein
dc.contributor.authorAngelskår, Terje
dc.date.accessioned2023-09-14T09:07:49Z
dc.date.available2023-09-14T09:07:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089383
dc.description.abstractDet er mye teori knyttet til ledelse og teamarbeid, men mindre teori knyttet til lederteam i skolen spesielt. Siden skolen er i stadig endringer og utvikling, samtidig som det fra nasjonale myndigheter vektlegges både profesjon- og lederutvikling, har jeg i denne masteroppgaven sett på ulike forutsetninger og prosesser som kan ha betydning for effektive lederteam i skolen. I masteroppgaven viser jeg til generell forskning og teori på forutsetninger for effektiv ledelse. Mine funn tyder på at rektor har stor innflytelse på sammensetningen av teamet, når det lar seg gjøre, og bruker denne bevisst for å sette sammen et komplementært lederteam. Det er også mulig, med utgangspunkt i funn i oppgaven, å se for seg ulike årsak- virkningsforhold. Eksempelvis er det grunnlag for å hevde at enkelte grunnforutsetninger i teamet kan innflytelse på hvordan ulike dimensjoner av tillit i teamet oppleves. Det er mye som taler for at dette igjen har påvirkning på hvordan de ulike teammedlemmene opplever det sosiale limet i teamet- her forstått som psykologisk trygghet. Videre er det grunnlag for å hevde at det finnes ulike møtestrukturer som hver for seg, og tilpasset de ulike lederteamene, fremstår som gode og effektive til daglig bruk. Samtidig kommer det frem i møte med de ulike casene, at det er få om ingen faste strukturer som ivaretar ulike former for evaluering av det som skjer i teamet. Jeg har gjort rede for metode og datainnsamling der jeg valgte å gjennomføre undersøkelsen med bruk av kvalitativ metode og semi-strukturerte intervjuer. Intervjuene ble gjennomført på medlemmer i lederteam i 4 ulike skole. Deres stemmer, erfaringer og meninger som fremkommer i intervjuene fremstår som ærlige og tidsaktuelle, og gir et godt grunnlag for, ikke bare i disse lederteamene, men også innsikt i medlemmer av skolelederteam sine tanker knyttet til den jobben og mellommenneskelige relasjoner som er i et team. Analysen av funnene ble gjort på bakgrunn av syntesen og dataen innsamlet ifm intervjuene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectexecutive master i ledelseen_US
dc.titleEffektive lederteam : Forusetninger og prosesser i effektive lederteamen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel