dc.description.abstract | Denne masteroppgaven settes søkelyset på et av leddene som hierarkisk ligger mellom rektor
og skoleeier i Bergen kommune. I store kommuner er det gjerne en stor administrativ stab
som utøver skoleeier funksjonen i samsvar med delegerte fullmakter. I denne oppgaven er det
valgt å fokusere på rektors nærmeste sjef. I Bergen kommune har denne rollen tittelen
områdeleder. Hvordan fungerer områdelederrollen i skjæringspunktet mellom rektorer og
områdelederene? Det sees på myndighet, forventninger og kontaktmønstre. Hensikten er å få
et kunnskapsgrunnlag som kan gi en større forståelse for denne mellomlederrollen i en stor
kommune og kanskje gi et utgangspunkt for en diskusjon for handlingsrommet til både
rektorer og områdelederne.
Det er gjennomført kvalitative forskningsintervju med 1 etatsdirektør, 4 områdeledere og 7
rektorer. Alle intervjuene er gjennomført individuelt. Videre er det brukt offentlige
dokumenter, rapporter og utlysningstekster som skriftlige dokumenter i analysen.
Analysen er gjort med bakgrunn i strukturperspektiv i tråd med Henry Mintzbergs «The
Structuring of Organizations» (1979) og mellomlederrollen i hierarkiet med bakgrunn i
hvordan den analyseres i «Den kommunale mellomlederen» (Baldersheim, Haug, Hye, &
Øgård, 2021). Som to forklarende perspektiver brukes både det instrumentelle og det
institusjonelle perspektivet i tråd med hvordan perspektivene er fremstilt i Tom Christensen
et al. (2021).
Empirien har vist at det oppleves en del uklarheter rundt områdelederrollen. Områdeleders
myndighet synes uklar for både rektorer og til dels områdeledere. Empirien gir rom for
tolkning av hva aktørene forventer av rollen. Jeg finner elementer hvor hierarkiet og
organiseringen av områdelederrollen beskrives spesielt i den skriftlige delen av empirien, og
hvor det viser at områdelederen kan være et bilde på den kommunale mellomleder som har
arbeidsoppgaver med et stort spenn. Det institusjonelle perspektivet kan forklare aspekter av
hvorfor rollen oppleves slik den gjør. Studiens funn kan brukes av Bergen kommune for å
klargjøre myndighet og roller innen etat for skole.
• Tydeliggjør ansvarsforhold mellom rektorer, områdeleder og etatsdirektør. Diskuter
fullmaktskrivet med rektorene. Avklar myndighetsområder.
• En jobbeskrivelse for områdelederne.
• Diskutere hvordan en kan sikre at rektorer som «får være i fred» også opplever tett på
ledelse. | en_US |