Rentebegrensningsregelen fra 2019 : En analyse av hvordan Norske Skog berøres av regelen
Abstract
Flernasjonale konsern har insentiv til å flytte gjeld til selskaper i land med relativt høy skattesats
for å maksimere skatteskjoldet fra rentekostnader innad i konsernet (tynn kapitalisering). Som
følge av dette har OECD og EU ATAD utarbeidet anbefalinger og regler for hvordan medlemsland
kan implementere rentebegrensningsregler for å motvirke tynn kapitalisering. Land som Sverige,
Finland, Storbritannia, Tyskland og Danmark har innført regler i tråd med EU ATAD og OECD,
hvor netto rentekostnader kan avskjæres hvis de overstiger en fradragsramme på mellom 25-30%
av skattejustert EBITDA. Finland og Tyskland har i tillegg innført en balansebasert unntaksregel,
som innebærer at selskap kan få fullt fradrag for netto rentekostnader dersom egenkapitalandelen
til selskapet er tilsvarende eller høyere enn egenkapitalandelen til det globale konsernet. Norge
innførte rentebegrensningsregler i 2014 etter at gjeldene praksis ikke ble ansett som tilstrekkelig
for å motvirke tynn kapitalisering. I 2019 ble reglene endret, som medførte at alle typer
rentekostnader kan avskjæres for selskaper i konsern. Det ble også innført en balansebasert
unntaksregel.
I denne masteroppgaven analyserer vi hvordan endringen av den norske rentebegrensningsreglen
fra 2019 har påvirket den norske delen av Norske Skog-konsernet, og hvordan selskapene har
tilpasset seg de nye reglene. I analysen benytter vi oss av årsregnskap fra perioden 2018 til 2020,
og undersøker om det foreligger vesentlige endringer i avskårne renter og kapitalstruktur etter
regelendringen.
Vi finner indikasjoner på at selskaper med mulighet til å anvende den balansebaserte
unntaksregelen fra 2019 i større grad finansieres med konsernintern gjeld enn de andre selskapene
i konsernet. Videre er det også verdt å merke seg at Norske Skog ASA hadde en vesentlig økning
i egenkapitalandel fra 2018, samt at selskapet hadde høye eksterne rentekostnader. Det er riktignok
vanskelig å fastslå en konklusjon på hvorvidt de observerte endringene skyldes
rentebegrensningsregelen fra 2019. Dette fordi det ikke foreligger tilstrekkelig med opplysninger
om skattemessige størrelser i årsregnskapene. Avslutningsvis spekulerer vi i hvordan et selskap
hjemmehørende i et skatteparadis kan sette opp en konsernstruktur som drar fordel av den
balansebaserte unntaksregelen.