Barrierer ved kommunikasjon og hybrid arbeid : En eksplorerende casestudie om barrierer ved hybrid arbeid og kommunikasjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3129476Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne masteroppgaven har undersøkt barrierer ved kommunikasjon og hybrid arbeid, med et spesielt fokus på hvordan man kan overkomme disse. Gjennom en detaljert studie av en casebedrift, har vi identifisert tre kritiske områder som påvirker suksessen til hybride arbeidsmodeller.
Først, vår studie understreker betydningen av arbeidets natur og behovet for fysisk tilstedeværelse. Vi har funnet at oppgaver som krever fysisk tilstedeværelse, slik som fabrikkarbeid, er mindre tilpasset til en hybrid modell sammenlignet med oppgaver som tillater mer fleksibilitet, som IT og analyse. Dette antyder at hybrid arbeid krever en differensiert tilnærming basert på jobbtype.
For det andre, har vi identifisert betydelige utfordringer på ledernivå, spesielt knyttet til mangelen på faste retningslinjer for hybrid arbeid. Våre funn indikerer at ledere står overfor komplekse beslutninger i utforming av effektive arbeidsrutiner, og at en vellykket overgang til hybrid arbeid krever autonomi og skreddersydde strategier for forskjellige team og avdelinger.
Til sist, belyser vi kommunikasjonsutfordringene som oppstår i hybride arbeidsmiljøer. Vi observerer at fraværet av uformell og spontan kommunikasjon kan svekke samholdet og effektiviteten i team. I tillegg viser vår studie at opprettholdelse av en sterk organisasjonskultur er utfordrende i et hybrid miljø, noe som krever en bevisst innsats for å inkludere og engasjere ansatte som arbeider på avstand.
Samlet indikerer våre funn at vellykket implementering av hybrid arbeid krever en balansert tilnærming, som ivaretar behovene til ulike team og avdelinger. En slik tilnærming bør fokusere på både teknologiske løsninger og menneskelig interaksjon for å fremme effektivitet og samhold. Dette arbeidet bidrar med innsikt i hvordan organisasjoner kan overkomme utfordringer knyttet til kommunikasjon og hybrid arbeid, noe som er av stor relevans i dagens stadig skiftende arbeidsmiljø.