Bryr økonomistudenter seg om selskapers skatteprofil ved valg av arbeidsgiver? En eksperimentell studie av hvordan økonomistudenter vurderer selskapers samfunnsansvar ved jobbaksept
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3129778Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Fokuset på selskapers samfunnsansvar øker stadig som følge av krav fra deres interessenter,
hvorav fremtidige arbeidstakere er en viktig gruppe. Det har blitt vist at arbeidsgivere kan
tiltrekke seg dyktige ansatte ved å ha et sterkt fokus på «Corporate Social Responsibility»
(CSR). Et forhold som derimot ikke har mottatt særlig oppmerksomhet tilknyttet selskapers
samfunnsansvar, er deres frivillige skattetilpasning. Selskaper som velger en mer aggressiv
tilpasning vil bidra til redusert finansiering av samfunnsmessige goder. I dag kommuniseres
informasjon om selskapers skatteprofil i liten grad, noe som medfører at muligheten
jobbsøkere har til å ta hensyn til dette, er begrenset. I denne masterutredningen ønsker vi
derfor å undersøke om økonomistudenter vil hensynta selskapers skatteprofil ved jobbaksept,
dersom de blir gjort oppmerksom på den. Vi har i den sammenheng utført et diskret
valgeksperiment med økonomistudenter på Norges Handelshøyskole (NHH).
Det er en utbredt antakelse om at jobbsøkere ikke bryr seg om selskapers skattepraksis. Vår
empiriske analyse viser derimot at selskapers skatteprofil har en effekt på økonomistudenters
jobbaksept, og bidrar dermed med verdifull innsikt på forskningsområdet. Funnene
indikerer at økonomistudenter vil oppfatte selskaper med en aggressiv skattestrategi
som mindre attraktive, samt at de er indifferente mellom en skatteprofil på snittet og over.
Sistnevnte tyder på at selskaper ikke vil tjene noe på å betale mer skatt enn snittet.
Tidligere forskning har ikke undersøkt hvordan selskapers skatte- og CSR-profil vektlegges
i forhold til hverandre ved valg av arbeidsgiver. Våre funn indikerer at økonomistudenter
tillegger selskapers skatte- og CSR-profil like stor vekt, når det oppgis at profilene kan
antas å ha like stor samfunnsmessig effekt. Dette tyder på en helhetlig vurdering av
selskapers samfunnsansvar. Altruisme og warm glow-effekten kan forklare bakgrunnen
for vektleggingen av forholdene, hvorav rene altruistiske motiver virker å være mest
fremtredende. Et funn som skiller seg ut, er at studenter med A-snitt ikke ser ut til å
verdsette skatteprofil ved jobbaksept. Talentene vektlegger dog CSR-profil, og de virker
dermed hovedsakelig å være motivert av warm glow.
En sentral implikasjon av at økonomistudenter i sin helhet virker å bry seg om skatteprofil
ved jobbaksept, er at arbeidsgivere kan tjene på å være mer åpne om sin ansvarlige
skattepraksis, spesielt i rekrutteringssammenheng.