Show simple item record

dc.contributor.advisorOsmundsen, Karen Sæbbø
dc.contributor.authorJohannessen, Fabian Alexander
dc.date.accessioned2024-05-13T10:30:20Z
dc.date.available2024-05-13T10:30:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130065
dc.description.abstractI denne studien utforsker jeg hvordan modeller for forretningsutvikling, som Business Model Canvas, bør utformes for å utvikle digitale plattformselskaper. Gjennom en litteraturstudie analyseres og sammenlignes eksisterende modeller for utvikling av digitale plattformer. Dette gjøres med mål om å identifisere suksessfaktorer og kritiske elementer, som verdiløfter, transaksjoner, verdienheter og deltakere. Samtidig benyttes teori om digitale plattformer for å underbygge funnene. Studien min tar sikte på å avdekke hvilke elementer som påvirker og bidrar til verdiskaping på digitale plattformer. For å få en dypere forståelse av hvordan modeller for utvikling av digitale plattformer kan utformes benytter denne studien en induktiv eksplorerende tilnærming. Det legges vekt på hvordan eksisterende modeller struktureres og kritiske elementer som er inkludert for å støtte en digital plattforms suksess. Funnene indikerer at eksisterende modeller ofte mangler nødvendig dynamikk og praktisk anvendelighet, noe som krever en ny modell med stegvis tilnærming og tydelige definisjoner. Den foreslåtte modellen i denne studien, kalt Plattformkjernen, fremmer brukervennlighet og en systematisk forståelse av digitale plattformers unike dynamikk. Den inneholder klare instruksjoner for utfylling og refleksjon over kritiske aspekter ved digitale plattformselskaper, som nettverkseffekter og verdifordeling. Ved å vektlegge universelle suksessfaktorer og muligheten for individuell tilpasning gir modellen et rammeverk som kan tilpasses et bredt spekter av digitale plattformer. Mine funn bidrar med verdifull innsikt for praktikere og akademikere som ønsker å utvikle digitale plattformselskaper. Denne studien illustrerer ikke bare utfordringer, men også suksessfaktorer som kan bidra til effektiv implementering og skalering av digitale plattformer. Resultatene underbygger viktigheten av å skape en modell som både er teoretisk begrunnet og praktisk anvendelig for å støtte utviklingen av digitale plattformer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titlePlattformkjernen : en modell for å utvikle digitale plattformselskaperen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record