Internprising av støttetjenester til St. Olavs Hospital : En kvalitativ casestudie av internprising i helsesektoren
Abstract
I dagens samfunn står helse- og omsorgstjenesten overfor betydelige utfordringer, knyttet til et økende gap mellom tilgjengelige ressurser og behovene i helsesektoren. Helse- og omsorgsdepartementet påpeker at en aldrende befolkning, knapphet på helsepersonell, utvikling av kostbar medisinsk teknologi og økte forventninger i befolkningen trolig vil øke dette gapet framover. For å møte de økende utfordringene blir det stadig viktigere å gjennomføre tiltak som gjør at vi får mer helse ut av tilgjengelige ressurser. I denne sammenhengen kan bruk av internprising fremstå som et potensielt styringsverktøy for å fremme effektiv ressursbruk. Dette danner grunnlaget for vår masteroppgave hvor vi ser nærmere på internprising i helsesektoren.
Studien tar utgangspunkt i St. Olavs Hospital, hvor vi analyserer internprising av støttetjenester fra St. Olavs Driftsservice til øvrige klinikker på sykehuset. Studien er avgrenset til tre avdelinger på St. Olavs Driftsservice; Mat & Café, Steril forsyning og Medisinsk teknisk avdeling. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan den nåværende internprismodellen bidrar til optimal ressursbruk for støttetjenester, og hvordan den eventuelt kan endres for å fungere bedre. Vi har anvendt en kvalitativ casestudie med semistrukturerte dybdeintervjuer, hovedsakelig med representanter fra kundesiden i internhandelen. I tillegg har vi foretatt innsamling og analyse av sekundærdata.
Våre funn avdekker en bred mangel på forståelse og innsikt for dagens internprismodell på tvers av de tre avdelingene studien er avgrenset til, noe som begrenser effektiviteten av internprising. Videre identifiserer studien både utfordringer og muligheter knyttet til den nåværende praksisen for fastsettelse av internpriser. Disse funnene antyder at det er rom for forbedringer som potensielt kan bidra til mer effektiv ressursbruk. Vi konkluderer med at forbedringer i prisfastsettelsen, kombinert med økt forståelse og innsikt om internprismodellen på kundesiden, kan bidra til å fremme mer optimal ressursbruk for støttetjenester ved St. Olavs Hospital.
Denne studien bidrar med verdifull innsikt og en dypere forståelse for hvordan internprising i helsesektoren fungerer i praksis. Studien belyser betydningen internprising har for ressursbruk i en stor helseinstitusjon, og fremhever flere interessante problemstillinger som åpner opp for fremtidig forskning innenfor dette feltet.