Hvordan kan norske bedrifter lykkes internasjonalt? En casestudie av internasjonaliseringsprosessen til innovative og nyetablerte bedrifter
Abstract
Regjeringen har et mål om at norske bedrifter skal øke sin eksport til utlandet, men det er i den sammenheng viktig å også ta hensyn til fysisk etablering i utlandet. Det er fordi mange norske bedrifter velger en kombinasjon av eksport og direkte investering når de går internasjonalt. I denne masteroppgaven undersøker vi dermed internasjonaliseringsprosessen til norske innovative, nyetablerte bedrifter som etablerer seg i UK. Formålet med oppgaven er å finne ut hvordan bedriftene kan lykkes i utlandet med ulikt ressursgrunnlag og gjennom valg av ulike inngangsstrategier.
Oppgaven er basert på en casestudie, hvor vi har gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fire ansatte fra hver av de to casebedriftene: Saga Robotics og Plug. For å få bedre oversikt over markedet bedriftene har etablert seg i, har vi også intervjuet en rådgiver fra den britiske ambassaden.
Studien baserer seg på teorier om internasjonaliseringsprosessen, inngangsstrategier og etableringsbarrierer. Det er gjort mye forskning på temaene, men flere av teoriene er ikke tilpasset det globale samfunnet vi har i dag. Vi vil dermed komme med et bidrag til teorien for å kunne se teoriene i lys av økt globalisering.
Gjennom studien har vi avdekket at valget av inngangsstrategi baserer seg på hvilke ressurser bedriften sitter på, og egenskapene til bedriften. Funnene viser at ingen inngangsstrategi er bedre enn den andre, men heller at hver enkelt bedrift må identifisere sine ferdigheter og svakheter, og dermed kunne ta et fornuftig valg av inngangsstrategi. Studien viser også viktigheten av nettverket rundt bedriften. Det viser seg at nettverket er såpass viktig, at det virker å være umulig å internasjonalisere seg uten å ha en relasjon med noen i målmarkedet.
Begge bedriftene har innovative produkter, og har dermed få konkurrenter. De har møtt på relativt lave etableringsbarrierer, men utfordringen har vært at de selv må bane vei i markedet. Gjennom korrekt valg av inngangsstrategi og gode nettverk, kan man få tilgang til de ressursene man mangler, og man er da bedre rustet til å håndtere etableringsbarrierene. Bedriftene opplever et konkurransefortrinn i dag, men siden markedet er umodent og under utvikling, gjenstår det å se om Plug og Saga Robotics beholder denne posisjon på sikt.