Bærekraftig godstransport: Hvordan teknologi kan påvirke overgangen fra vei til sjø : En utforskende kvalitativ studie av hvordan teknologitrender kan påvirke overgangen fra veitransport til sjøtransport i Nord-Norge.
Abstract
Denne utredningen tar for seg potensialet for godsoverføring fra vei til sjø, med fokus på
Nord-Norge. Spesifikt ser vi nærmere på prosjekt ASKO Nord-Norgelinjen, og hvordan
teknologitrender kan påvirke overgangen fra vei til sjø. Det er benyttet et kvalitativt design
og en eksplorativ tilnærming. Utredningen involverer primærdatainnsamling ved hjelp av
intervjuer med sentrale aktører i Nord-Norge, samt sekundærdata fra eksisterende litteratur.
SWOT-rammeverket er benyttet for å evaluere styrker og muligheter knyttet til
elektrifisering, intelligente transportsystemer og autonomi, og hvordan disse faktorene kan
påvirke sjøtransportens konkurransekraft. En styrke er at det forventes begrensede midler til
samferdsel fremover, hvor sjøveien fremstår som et gunstig investeringsalternativ.
Investering i sjøveien krever heller ikke store inngrep i naturen.
Teknologitrendene har potensial til å forbedre bærekraften i transportsektoren.
Utredningen antyder at teknologitrendene som er trukket frem, driver hverandre og kan
integreres i den maritime sektoren. Spesielt er det potensial for å effektivisere
omlastingspunkter ved havner, for å redusere ledetiden til sjøtransporten. Intelligente
transportsystemer kan forbedre informasjonsflyt både internt i bedriftene og mellom aktører.
Rapporten identifiserer svakheter og utfordringer, spesielt innenfor en transportbransje som
er preget av marginer, standardisering og tradisjonalitet. Dette indikerer at økonomiske
investeringer i sjøtransport kan innebære høy risiko, spesielt når det gjelder å overbevise
vareeiere om å endre sine etablerte transportformer. Videre kan klimapåvirkninger forsinke
implementeringen av flere teknologitrender, da økt hyppighet av ekstremvær kan utgjøre en
hindring. Økt elektrifisering i samfunnet vil kreve mer kraftproduksjon og effektiv energibruk
for å sikre pålitelig forsyning, noe som kan avhenge av reguleringer fra offentlige
myndigheter.
For å dra nytte teknologitrendenes potensial til å forbedre sjøtransportens konkurransekraft
og bærekraft, er det nødvendig med mer spesifikk forskning på disse trendene. Ved å klokt
anvende teknologitrender og identifisere risikofaktorene, kan de bidra til å integrere ASKO
Nord-Norgelinjen som en del av en bærekraftig og robust infrastruktur som har kapasitet til å
håndtere vekst i regionen.