Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanilova, Kjersti
dc.contributor.authorKristiansen, Jonas
dc.contributor.authorEriksen, Mikkel
dc.date.accessioned2024-06-03T10:39:39Z
dc.date.available2024-06-03T10:39:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132232
dc.description.abstractRetailmarkedet i Norge har de senere årene vert preget av flere konkurser, og organisasjoner som ikke har klart å omstille seg. Til tross for dette har ledergruppen til Nille lykkes med sin omstilling, fra å være teknisk konkurs til å i dag levere gode økonomiske resultater. Under omstillingen ble organisasjonen påvirket av ytterligere eksterne kriser, som koronapandemien og senere forbrukernes svekkede kjøpekraft. Formålet med denne studien er derfor å bidra med innsikt til den eksisterende litteraturen, gjennom å identifisere hvordan ledergruppen jobbet sammen under finansiell krise, påvirket av eksterne kriser. Vi gjennomførte en kvalitativ casestudie av Nille, og utførte en tematisk analyse av de 9 semistrukturerte dybdeintervjuene vi gjennomførte i ledergruppen. Intervjuene viser at ledergruppens arbeidsmetodikk samsvarer godt med allerede etablert litteratur rundt omstilling under finansiell krise. Det fremkommer at det er spesielt viktig med operasjonell kostnadskontroll og organisering av selskapets strategiske posisjon i markedet. Studien gir en grundig innsikt i hvordan ledergruppen i Nille har håndtert eksterne kriser samtidig som de gjennomgår en omstillingsprosess. Når en ekstern krise oppstår, prioriterer ledergruppen først å ha kontroll over den allerede pågående omstillingsprosessen før de håndterer den nye krisen. En ledergruppe med tidligere erfaring har spilt en betydelig rolle når det gjelder å utvikle dynamisk og proaktiv omstillingskapasitet i organisasjonen. Studien viser at ledergruppen jobber tett sammen og på tvers av avdelinger, som fremmer et integrert og samarbeidsorientert arbeidsmiljø. Lederne er svært bevist over kostnadskontrollen, og foretar kontinuerlige evalueringer for å sikre at ressursene blir allokert dit de trengs mest. Vi ser også at ledergruppen aktivt jobber med fleksible og dynamiske delmål. Denne tilnærmingen sikrer at selv om de kortsiktige målene justeres i respons til skiftende forhold, forblir de i tråd med den overordnede langsiktige strategiske planen som ble satt ved starten av omstillingsarbeidet. Dette viser til en godt forankret strategisk retning. Ledergruppen er svært operativ, hardtarbeidende, hands-on i tilnærmingen og tar eierskap til sitt arbeid. Innad i ledergruppen er kommunikasjonen tilrettelagt for diskusjon og øker i takt med utfordringene de står ovenfor. Ut i organisasjonen er de ærlige og uniforme, som fremmer åpenhet og tillitt hos de ansatte. Ledergruppen er svært involvert i hva som skjer nedover i organisasjonen, og viser hyppig tilstedeværelse. Dette ser ut til å resultere i et omstillingsvillig arbeidsmiljø, som er egnet til å takle uforutsette eksterne kriser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectmarketing and brand managementen_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleLedergruppens arbeid med omstilling i krisesituasjoner : En casestudie av hvordan ledergruppen i Nille jobber med omstilling, påvirket av uforutsette eksterne kriseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel