Bonus i Skanska Norge AS : En kartlegging og analyse av bonussystemet i Skanska Norge AS på nivå 1 og nivå 2
Abstract
Vi studerer i denne masteroppgaven bruken av bonuslønn i entreprenørbedriften Skanska
Norge AS. Formålet er å kartlegge hvordan bedriftens bonusordninger fungerer i praksis, og
om de virker etter sin hensikt. Vi har tatt utgangspunkt i virksomhetens bonusordninger for
prosjektfunksjonærer og stabsansatte på nivå 1 og nivå 2. Det er benyttet en kvalitativ
metode, og vi har gjennomført totalt 31 intervjuer med prosjektfunksjonærer og stabsansatte
fra nivå 1 og nivå 2.
Formålet med bonusordningene er å motivere, rekruttere og beholde ansatte. Vi finner at
forholdene i Skanska Norge AS er egnet for bruk av bonuslønn, og det kan derfor være et
hensiktsmessig styringsverktøy for bedriften. Bruk av bonuslønn kan videre gi en positiv
effekt for bedriften i form av å dele risiko med de ansatte.
Bonussystemet er utformet med kollektive og objektive kriterier. Vi finner at
bonusordningene ikke oppleves som direkte motiverende i det daglige. Dette kan sees i
sammenheng med at ansatte opplever bonusordningene som kompliserte, og det gis lite
informasjon om hvordan de ligger an i løpet av året. I tillegg opplever ansatte en svak
sammenheng mellom egen innsats og belønning, og de sier det er urettferdigheter på tvers i
bedriften. Dagens bonusutforming er mer egnet for å skape indirekte motivasjonseffekter,
som samarbeid, fellesskapsfølelse og engasjement.
Videre har dagens bonusordninger svak effekt på virksomhetens evne til å tiltrekke seg og
beholde ønsket arbeidskraft. Dette kan man heller ikke forvente av en kollektiv ordning.
Uavhengig av utformingen finner vi at bedriftens karrieremuligheter har stor betydning for å
motivere, tiltrekke og beholde ansatte.
Vi mener at bedriften i større grad kan oppnå ønskede effekter ved å inkludere noen
individuelle måltall og benytte mer skjønnsmessige vurderinger. Dette kan skape bedre
samsvar mellom ansattes innsats og belønning, og redusere den opplevde urettferdigheten.
Samtidig kan bedriften være tjent med å forenkle bonusordningene og gi mer informasjon
om status på måloppnåelse.