M a rkedsreaksjoner ved CEO bytter : En empirisk studie av kortsiktige og langsiktige effekter ved CEO-bytter på Oslo Børs i perioden 2010-2023
Abstract
Denne utredningen undersøker markedsreaksjoner ved CEO-bytter på Oslo Børs på kort og
lang sikt. Vi benytter et utvalg bestående av 265 bytter i perioden 2010-2023. Ved bruk av
event-studie finner vi en signifikant gjennomsnittlig kumulativ unormal avkastning (CAR) på
-0.85% ved annonsering av CEO-bytter. Effekten er hovedsakelig drevet av høylikvide
selskaper, med CAR på -1.03%. Midlertidige rekrutterte CEO-er har en negativ innvirkning på
CAR. Ansettelse av yngre CEO-er har på den andre siden en positiv innvirkning. Videre er
det en positiv sammenheng mellom CAR og bytter der selskapet har hatt en negativ utvikling
i EBITDA i forkant.
I flere tilfeller annonseres CEO-bytter sammen med andre selskapsnyheter. For å isolere
annonseringseffekten av byttene, ekskluderer vi observasjoner med parallelle nyheter. CAR i
det høylikvide utvalget er -1.08% etter ekskluderingen. Uten parallelle selskapsnyheter finner
vi at midlertidige og internt rekrutterte CEO-er har en negativ innvirkning på CAR. Vi
argumenterer for at midlertidige CEO-ansettelser tyder på manglende strategi og planer i
selskapene. Videre hevder vi at interne etterfølgere, relativt til eksterne, er dårligere
posisjonert til å foreta større endringer i selskapet.
I den langsiktige modellen benytter vi Buy and hold abnormal return (BHAR) for utregning
av unormal avkastning. Vi finner ingen signifikant effekt på gjennomsnittlig BHAR, men
ønsker å undersøke drivere av BHAR da vi observerer stor variasjon i utvalget. Vi finner en
positiv markedsreaksjon for tilfeller der ny CEO øker investeringer og arbeidskapital i
etterkant av byttet. Vi hevder at økningen i investeringer er et tegn på at ny CEO ser gode
vekstmuligheter for selskapet, og at dette kan forklare den positive effekten på unormal
avkastning.