• Alt eller ingenting : en studie av nordmenns risikopreferanser basert på deltakerne i «Deal or No Deal» 

      Skogvold, Aleksander; Solheim, Hanne (Master thesis, 2018)
      Formålet med denne utredningen har vært å kartlegge hvordan nordmenn tar beslutninger i situasjoner med høye gevinster og høy risiko. Vi ønsker å studere nordmenns risikopreferanser i lys av forventet nytteteori og ...
    • Effect of environmental food labeling on customers food purchase 

      Slapø, Helena Berz (Master thesis, 2016-09-05)
      The scientific community agrees that emission levels from food production and consumption have to decrease in order for the world to reach climate targets. Environmental food labeling is becoming a policy tool to motivate ...
    • Exercise Improves Academic Performance. 

      Cappelen, Alexander W.; Charness, Gary; Ekström, Mathias; Gneezy, Uri; Tungodden, Bertil (DP SAM;8/2017, Working paper, 2017-08)
      We report the results of a randomized controlled trial testing whether incentivizing physical exercise improves the academic performance of college students. As expected, the intervention increases physical activity. The ...
    • Fairness in Winner-Take-All Markets 

      Bartling, Björn; Cappelen, Alexander W.; Ekström, Mathias; Sørensen, Erik Ø.; Tungodden, Bertil (DP SAM;8/2018, Working paper, 2018-04)
      The paper reports the first experimental study on people’s fairness views on extreme income inequalities arising from winner-take-all reward structures. We find that the majority of participants consider extreme income ...
    • Gjeldsinformasjonsloven – et egnet tiltak for å begrense gjeldsproblemer blant norske husholdninger? : en kvalitativ analyse av lovens implikasjoner 

      Fedje, Anniken Skaar; Leiknes, Marita (Master thesis, 2017)
      Gjeldsinformasjonsloven er et tiltak som gjennom økt tilgang på informasjon om enkeltpersoners usikrede gjeld skal bedre kredittvurderingsprosessen og forebygge gjeldsproblemer blant norske husholdninger. Datatilsynet ...
    • Seasonal Social Preferences. 

      Ekström, Mathias (DP SAM;4/2017, Working paper, 2017-03)
      Christmas is when people are expected to act selflessly for the well-being of others, but are people actually more altruistic at this time of the year? Responding to this question poses a challenge because of the confounding ...
    • Små dytt for store valg : rapport fra et forskningsprosjekt om nudging for økt rekruttering til lærerutdanningen 

      Bjorvatn, Kjetil; Ekström, Mathias; Pires, Armando J. G. (Arbeidsnotat;2017:2, Working paper, 2017-02)
      Bakgrunnen for prosjektet er at en betydelig andel av de som har lærerutdanning som førstevalg og får et tilbud om studieplass, aldri møter til studiestart. Kunnskapsdepartementet ønsket sammen med fem utdanningsinstitusjoner ...
    • The (un)compromise effect 

      Ekström, Mathias (DP SAM;10/2018, Working paper, 2018-05)
      The compromise effect—i.e., the preference for the middle option—is an established bias in behavioral economics, but has not been experimentally validated in the field. In the current study I test the compromise effect ...