dc.description.abstract | Formålet med avhandlingen har vært å bidra til økt kunnskap om relasjonen
mellom ulike former for medvirkning og utfall av endringsprosjekter. For det
første ønsket jeg å teste om det er hold i antakelsen om at ulike former for
medvirkning gir ulike effekter. Videre ønsket jeg å teste om ulike former for
medvirkning forsterket eller utlignet hverandre, og om dette kunne være en
forklaring på vanskelighetene med å etablere en empirisk sammenheng
mellom medvirkning og resultater av endringsprosjekter. Jeg ser på
betydningen av medvirkningsform for effekter av medvirkning i
endringsprosess og endringsutfall. I tillegg ser jeg på relasjonen medvirkning
– endringsprosess – endringsutfall.
Studien er begrenset til strategiske endringer, her definert som planlagte
endringer med strategisk intensjon, eller endringer som i ettertid har vist seg
å ha strategisk betydning.
Rammeverket for studien er basert på litteraturstudier der jeg har knyttet
sammen forskning på medvirkning, endring og rettferdighetsteori. De
avhengige variablene er delt i fire grupper. Utfall av endringsprosjektet måles
gjennom gjennomføring, oppnåelse av mål og hensikt med endringen,
endring i tillit og forpliktelse som følge av endringsprosjektet, og læring
gjennom endringsprosjektet. Jeg ønsket å inkludere prosessmål i tillegg til
utfallsmål. Jeg ser derfor på sammenhengen mellom medvirkning og innhold
i endringsprosjektet, vilje og evne til å gjennomføre endring, samt opplevelse
av rettferdighet i endringsprosjektet. Studien omfatter 58 strategiske endringsprosjekter gjennomført i 32 bedrifter
på Sunnmøre. Felles for respondentene i undersøkelsen er deltakelse på et
lederutviklingskurs i regi av læringsnettverket Nordvest Forum AS.
Variabler er konstruert ved hjelp av PCA-analyser, og sammenhengene er
testet ved korrelasjonsanalyser, regresjon og hierarkisk regresjon.
Konklusjonene fra hypotesetestene viser at medvirkning definert gjennom et
generelt begrep har begrenset innvirkning på endringsprosess og
endringsutfall. Når medvirkning spesifiseres har forklaringsmodellen
imidlertid betydelig innvirkning på endringsprosess og endringsutfall og
medvirkning påvirker endringsutfall både direkte og gjennom å påvirke
endringsprosessen.
Videre viser testene at ulike dimensjoner av medvirkningsbegrepet har ulike
effekter. Betydningen varierer med hvilken av effektvariablene dimensjonen
testes mot.
Avhandlingen bidrar til økt teoretisk kunnskap om sammenhengen mellom
organisasjonens anvendelse av menneskelige ressurser og dens evne til å
realisere endringsprosjekter, og har implikasjoner for organisering og ledelse
av endringsprosesser. Den illustrerer videre betydningen av videre utvikling
av begrepsinnhold i medvirkning som flerdimensjonalt fenomen. | en |