• Beyond Budgeting og ledelsesfokus i Coloplast 

      Olsen, Kathrine Slåtto; Solum, Vibeke (Rapport;2015:17, Research report, 2015-12)
      Formålet med denne utredningen har vært å forstå sammenhengen mellom styringsmodellen Beyond Budgeting og ledelse. Beyond Budgeting-filosofien argumenterer for at budsjettet er uegnet som styringsverktøy. For å være mer ...
    • Beyond trade costs : firms’ endogenous access to international markets 

      Pires, Armando José Garcia (Working paper;38/13, Working paper, 2013-10)
      In this paper, we explore another factor besides trade costs that can affect firms’ exports: strategic interaction between firms in R&D investment. Three results can be highlighted. First, the volume of trade is higher in ...
    • Bilindustrien i Kina : utvikling og utsikter i lys av WTO-avtalen 

      Torpe, Halfdan Otto (Arbeidsnotat, Working paper, 2003-12)
      Denne siviløkonomutredningen er et bransjestudium av bilindustrien i Kina. Viktige emner er WTO-avtalens betydning for bilindustrien og myndighetenes sterke kontroll med industrien i Kina. Kina er et interessant marked med ...
    • Bindende tilsagn i konkurransesaker – forordning 1 art. 9 og relevansen for konkurranseloven 

      Hjelmeng, Erling (Arbeidsnotat, Working paper, 2011-05)
      Denne fremstillingen tar for seg den formaliserte forliksadgangen (tilsagn), i EU- og EØS-konkurranseretten, jf. forordning 1 art. 9. Formålet med fremstillingen er særlig å vurdere om det er grunn til å innføre en liknende ...
    • Bindende videresalgspriser i bokmarkedet : bør forlaget eller bokhandleren sette prisen? 

      Evertsen, Cathrine (Arbeidsnotat;41/13, Working paper, 2013-10)
      Denne utredningen handler om hvem som bør sette prisen i bokmarkedet, forlaget eller bokhandelen. Først ser jeg på bindende videresalgspriser generelt, i en modell av Rey og Tirole (1986). Deretter setter jeg dette i ...
    • A bioeconomic analysis of the Norwegian spring spawning herring (Nssh) stock 

      Bjørndal, Trond; Ussif, Al-Amin M.; Sumaila, Ussif Rashid (Working paper, Working paper, 2003-03)
      A biological model, belonging to the Beverton and Holt age-structured family, for the Norwegian spring spawning herring (NSSH) is simulated, the outcome of which compares well with actual data on the fishery. This model ...
    • Bistand og insentivproblemer : med forkus på IMF og Verdensbanken 

      Sønstabø, Tone M. (Rapport, Research report, 2001-04)
      Det Internasjonale Valutafondet og Verdensbanken står bak såkalte strukturtilpasningsprogrammer i mange fattige land. Erfaringen med disse programmene er ikke alle like gode; spesielt viser det seg at de kravene som stilles ...
    • The blue whiting coalition game 

      Ekerhovd, Nils-Arne (Working paper, Working paper, 2008-09)
      The current paper is an application of the analysis of coalition, in particular the partition function approach, to the North East Atlantic blue whiting fishery. In an Exclusive Membership/Coalition Unanimity game, a ...
    • Bokbransjeavtalen : en analyse av det norske bokmarkedet 

      Fedje, Jan Petter Verlo; Røttingen, Lars (Rapport, Research report, 2005-11)
      I denne rapporten diskuterer vi hvilke implikasjoner den nye bransjeavtalen for bøker har for konkurranseforholdene i bransjen. Hovedfokuset er på hvilken betydning fastprisordningen har for de vertikale koblingene mellom ...
    • Bonusprogram og konkurransen i det norske luftfartsmarkedet 

      Risvold, Bente (Rapport, Research report, 2000-03)
      I det norske luftfartsmarkedet har vi to hovedaktører, SAS og Braathens. Begge disse selskapene har innført bonussystem, henholdsvis SAS' EuroBonus og Braathens' Wings. Hovedgrunnen til at akkurat bonussystemene er interessant ...
    • Brand and customer experience in service organizations : literature review and brand experience construct validation 

      Skard, Siv; Nysveen, Herbjørn; Pedersen, Per E. (Working paper, Working paper, 2011-04)
      Commoditization of goods and services has generated a need for providing customer value beyond functional attributes and benefits. The concepts of brand and customer experience have therefore gained increased interest among ...
    • Brand strategies and brand effects in industrial markets 

      Breivik, Einar (Report, Research report, 2000-12)
      The purpose of this report is to identify variables and situations that influence the importance of brands and brand strategies. Building strong brands may be of vital importance for these industries to compete with foreign ...
    • The broadband access market : competition, uniform pricing and geographical coverage 

      Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle (Working paper, Working paper, 2000-12)
      This paper analyzes some technological and political aspects of the market for broadband access. Broadband access is the last mile of the telecommunication network, and it is an essential component in order to offer broadband ...
    • Bruk av effektiviseringsfaktor ved inntektsrammeregulering av nettselskap 

      Andersen, Christian; Singh, Balbir; Storebø, Inger Øydis (Rapport, Research report, 2001-06)
      I denne rapporten ser vi nærmare på kva faktorar som skal leggjast vekt på ved utarbeiding av effektivitetsfaktoren. Ei teoretisk utleiing viser at inntektsvekst i regulert sektor skal avgrense seg til prisveksten i økonomien ...
    • Bruk av markeder og konkurranse i omsetning av matvarer : utfordringer og muligheter 

      Gaasland, Ivar; Gabrielsen, Tommy Staahl (Rapport;2016:1, Research report, 2016-02)
      Rapporten drøfter samfunnsøkonomiske og konkurransepolitiske effekter av markedsreguleringene for jordbruksvarer. Det skisseres mulige endringer med tanke på effektivitetsforbedringer som kan kommer bønder, forbrukere og ...
    • Bruk av ulike informasjonstjenester på internett ved produktsøk 

      Pedersen, Per E.; Nysveen, Herbjørn (Rapport, Research report, 2001-10)
      Denne rapporten oppsummerer internasjonale studier av informasjonstjenesters betydning ved søk etter produktinformasjon. Den gjennomgår også ulike teoretiske tilnærminger til søk etter produktinformasjon, og bruk av ...
    • Bruk og nytte av kundelønnsomhetsanalyser i store norske foretak 

      Havelin, Gard Gustav; Helsem, Ane Emilie Ro; Helgesen, Øyvind (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Interessen for kundelønnsomhetsanalyser er økende. Fagområdet har utviklet seg mye de siste tiårene, men mye er fortsatt uutforsket. Denne studien er den første i Norge som ser på bruk og nytte av ulike former for ...
    • Brukeravgifter i samferdselssektoren : et velferdsteoretisk perspektiv 

      Pedersen, Karl Rolf (;2012:08, Working paper, 2012-01)
      Dette notatet gir en introduksjon til hvordan brukeravgifter i samferdelssektoren bør beregnes, det vil si hvordan optimale brukeravgifter kan finnes. Utgangspunktet er moderne velferdsteori, og fremstillingen er basert ...
    • Brukerrådets rolle i Statnett : en prinsipiell betenkning 

      Andersen, Christian; Eldegard, Tom; Singh, Balbir (Arbeidsnotat, Working paper, 2001-02)
      Notatet er utarbeidet på oppdrag for Statnett SF og gir en prinsipiell vurdering av brukerrådets rolle i styringen av selskapet. Temaet er aktualisert ved regjeringens innspill til endringer i brukerrådets sammensetning ...
    • Budsjettet i utvikling : en kvantitativ studie av norske virksomheters bruk og holdning til budsjettet 

      Kleveland, Lars; Tiset, Anniken (Rapport;2016: 6, Research report, 2016-09)
      Budsjettet har historisk hatt en viktig rolle i virksomhetenes økonomiske styring, men i den senere tid har budsjettet blitt utsatt for utstrakt kritikk. Kritikerne hevder blant annet at budsjettet er for tidkrevende, at ...