Blar i Centre for Applied Research at NHH (SNF) på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 1355
-
Fusjoner og konkurranse : kostnads- og etterspørselsestimering i markedsmodeller
(Arbeidsnotat, Working paper, 2000-01)I forbindelse med fusjons- og konkurransesaker kommer det ofte frem et behov for å kunne måle konkurranseeffektene av eventuelle bedriftssammenslåinger. Dette krever bruk av ulike markedsmodeller der økonomisk adferd ... -
A non-parametric model of the timecharter-equivalent spot freight rate in the very large crude oil carrier market
(Working paper, Working paper, 2000-01)The empirical research in this paper uses non-parametric techniques to avoid arbitrary parametric restrictions on the underlying freight rate process. The relevant hypotheses include: mean reverting freight rates in the ... -
Strategisk innstilling og kompetanseutvikling i norske regnskapsbyråer
(Arbeidsnotat, Working paper, 2000-01)Arbeidsnotatet er skrevet som del av forskningsprosjektet ”Kompetansestyring for verdiskaping”, som er finansiert av TYIN-programmet i Norges Forskningsråd og Norske Autoriserte Regnskapsføreres Forening. Det belyser ... -
Diversifisering av oljeprisrisiko ved finansielle instrumenter
(Rapport, Research report, 2000-01)Med utgangspunkt i en erkjennelse av at fluktuasjoner i oljeprisen skaper betydelige realøkonomiske problemer for Norge, diskuterer denne rapporten hvordan finansielle instrumenter kan benyttes for å sikre de løpende ... -
The television industry : the interplay between products, advertising, and programme quality
(Report, Research report, 2000-01)The purpose of this report is to examine the rivalry within the product and the TV market, respectively, and how those two markets interact through the market for advertising on TV. After a brief introduction where we ... -
Norske regnskapsbyråer : verdiskapere i SMB-sektoren
(Rapport, Research report, 2000-01)Rapporten tar for seg hvilken rolle regnskapsbyråene spiller og kan spille i årene framover i forhold til næringsutvikling og verdiskaping innenfor SMB-sektoren. Det påvises at byråene besitter en rekke kjennetegn som gjør ... -
Technical trading rule performance in the second-hand asset markets in bulk shipping
(Working paper, Working paper, 2000-01)This paper investigates the performance of technical trading rules applied to asset play in the international bulk shipping industry. The rules are tested on monthly returns in the Products Carrier segment for the period ... -
Consumer ethnocentrism in evaluations of superior foreign brands and inferior domestic brands : a study of Polish consumers
(Working paper, Working paper, 2000-01)In recent years, there has been a great deal of research exploring the concept of consumer ethnocentrism, although little has been done in Eastern Bloc countries. In these countries, foreign brands are often clearly superior ... -
Regnskapsføreren som verdiskapingsagent : status og muligheter
(Arbeidsnotat, Working paper, 2000-01)Dette arbeidsnotatet er skrevet som ledd i prosjektet ”Kompetansestyring for verdiskaping” som er finansiert av Norges Forskningsråd gjennom TYIN-programmet og Norske Autoriserte Regnskapsføreres Forening. Formålet med ... -
Optimal feedback controls : comparative evaluation of the cod fisheries in Denmark, Iceland and Norway
(Working paper, Working paper; Working paper, 2000-01)The purpose of this paper is to compare the relative efficiency of the fish harvesting policies of Iceland, Norway and Denmark. We have chosen to concentrate on the cod fishery as this is the single most important fishery ... -
Entry barriers and concentration in chemicals shipping
(Report, Research report, 2000-02)"Entry Barriers and Concentration in Chemicals Shipping" is part of SNF project 1650 Strategisk atferd i noen utvalgte shippingsegmenter (Strategic behaviour in some selected shipping segments. Deep-sea chemicals shipping ... -
Are loyal customers profitable? : customer satisfaction, customer loyalty and customer profitability at the individual level
(Working paper, Working paper; Working paper, 2000-02)Customer satisfaction is supposed to be positively related to profitability. This conception may be called “the paradigm of customer satisfaction”. Nevertheless, only a few studies have examined this fundamental relationship. ... -
The location of European industry
(Report, Research report, 2000-02)Det er nærliggende å tro at tettere europeiske integrasjon vil føre til betydelige endringer i næringslokaliseringen i Europa. Tettere integrasjon gjør bedriftene mer internasjonalt mobile, og gir dem bedre muligheter til ... -
Reklamemarkedet : konkurransemessige synspunkter og delmarkeder
(Rapport, Research report, 2000-02)Denne rapporten gir en oversikt over reklamemarkedet med særlig vekt på å belyse konkurransen i dette og å identifisere delmarkeder. Det finnes mange aktørgrupper i reklamemarkedet. Her rettes oppmerksomheten i hovedsak ... -
The French market for mussels : dominant features, competitive forces and prospects
(Report, Research report, 2000-02)This report's objective is to provide a comprehensive picture of the French market for mussels, to identify the competitive forces prevailing on this market and to detect potential development. Factors that are investigated ... -
Samfunnsøkonomiske virkninger av den statlige virkemiddelbruken på postområdet
(Rapport, Research report, 2000-03)Konsesjonen fastsatt av Samferdselsdepartementet 1.10. 1997 (revidert 29.10. 1999) og gjeldende fram til 30.9. 2001 er tildelt Posten Norge BA. Posten skal sørge for en effektiv formidling i Norge av landsdekkende postsendinger ... -
The coordinating role of budgetary participation : rationalistic and institutional perspectives
(Working paper, Working paper, 2000-03)This paper investigates the role of budgetary participation in resolving interdepartmental coordination problems, which has received little empirical attention in the budgetary literature. Both qualitative and quantitative ... -
Diffusion of environmental policies : Bayesian learning or heuristics?
(Report, Research report, 2000-03)Will public policies to solve environmental problems spread from innovating nations to other countries? Do people involved process information about foreign experiences properly? The empirical diffusion literature finds ... -
Bonusprogram og konkurransen i det norske luftfartsmarkedet
(Rapport, Research report, 2000-03)I det norske luftfartsmarkedet har vi to hovedaktører, SAS og Braathens. Begge disse selskapene har innført bonussystem, henholdsvis SAS' EuroBonus og Braathens' Wings. Hovedgrunnen til at akkurat bonussystemene er interessant ... -
Decentralization and reliance on the controllability principle in the public sector : an exploratory study
(Working paper, Working paper, 2000-03)Despite the growing devolution of budgetary responsibility in public sector organizations, little attention has been paid to the key notion of the controllability principle in this context. This paper explores the relationship ...