• Marknadskonsekvensar av reguleringssystem i nordsjøsildfisket 

      Nøstbakken, Linda (Rapport, Research report, 2002-09)
      Rapporten ser på marknadskonsekvensar av reguleringssystem i fisket etter haustgytande nordsjøsild. På 1960- og 1970-talet førte effektive fangstmetodar og fritt fiske etter nordsjøsild til at bestanden nærast vart utrydda. ...
    • Markup cyclicality, employment adjustment, and financial constraints 

      Askildsen, Jan Erik; Nilsen, Øivind Anti (Working Paper, Working paper, 2001-08)
      We investigate the existence of markups and their cyclical behaviour. Markup is not directly observed. Instead, it is given as a price-cost relation that is estimated from a dynamic model of the firm. The model incorporates ...
    • Måleindikatorer og målemetoder for omstillingsarbeidet 

      Jakobsen, Stig-Erik; Kvitastein, Olav Andreas (Rapport, Research report, 2002-09)
      Denne rapporten omhandler måleindikatorer og målemetoder for vurdering eller evaluering av omstillingsvirkemiddelet. Dette virkemiddelet brukes i kommuner og regioner som står ovenfor særskilte omstillingsoppgaver. I ...
    • Måling av produktivitet i Kystvakten 

      Andersen, Christian (Arbeidsnotat;2012:10, Working paper, 2012-03)
      I dette notatet drøftes et opplegg for å analysere produktivitet og realkostnadsutvikling i Kystvakten. Kystvakten skal håndheve norsk suverenitet når det gjelder fiske i norske farvann der resultatet av innsatsen på kort ...
    • Måling av produktivitet i skatteetaten 

      Andersen, Christian; Eldegard, Tom; Sunnevåg, Kjell J. (Rapport, Research report, 2006-12)
      Denne rapporten dokumenterer arbeidet på SNF prosjekt 2697 ”Måling av produktivitet i skatteetaten”. Prosjektet var finansiert av Skattedirektoratet. Formålet med rapporten er å foreslå en hensiktsmessig retning i utviklingen ...
    • Måling og prioriteringer i konkurransepolitikken 

      Sørgard, Lars (Arbeidsnotat;15/12, Working paper, 2012-06)
      Samfunnet er selvsagt opptatt av at konkurransemyndighetene foretar de riktige valgene, og derigjennom bidrar til en effektiv bruk av samfunnets ressurser. Sett i et slikt perspektiv er det fornuftig at en måler effekten ...
    • Measuring asymmetries in financial returns : an empirical investigation using local gaussian correlation 

      Støve, Bård; Tjøstheim, Dag (Working paper;12/13, Working paper, 2013-03)
      A number of studies have provided evidence that financial returns exhibit asymmetric dependence, such as increased dependence during bear markets, but there seems to be no agreement as to how such asymmetries should be ...
    • Measuring consumer preferences for ecolabeled seafood : an international comparison 

      Johnston, Robert J.; Wessells, Cathy Roheim; Donath, Holger; Asche, Frank (Report, Research report, 2000-08)
      This paper introduces into the food labeling literature an analysis of consumer preferences for products labeled with information about environmental production process attributes. International seafood ecolabeling programs ...
    • Measuring financial performance : a case study 

      Gjesdal, Frøystein (Report, Research report, 2001-11)
      This paper studies long-term financial performance at the firm level. Fundamentally financial performance measurement is capital budgeting (or valuation) done ex post; expected cash flows and terminal values are replaced ...
    • Measuring the extent of technical inefficiency in Nepalese agriculture using SDF and DEA models 

      Adhikari, Chandra Bahadur; Bjørndal, Trond (Working paper, Working paper, 2009-09)
      Alleviation of poverty is a central issue in Nepal. Given the limited stock of land, and the infant/unorganised manufacturing sector, increased demand for food has to be satisfied by improving production efficiency. This ...
    • Measuring the impacts of electronic commerce on business : firm-level case studies in two Norwegian industries 

      Christensen, Gunnar E.; Methlie, Leif B.; Gressgård, Leif Jarle (Report, Research report, 2001-09)
      The objective of this research was to assess the dynamics and impacts of electronic commerce in the value chains of products and services. The research was conducted as part of a multinational OECD-project, which aimed at ...
    • Media bias and news customization 

      Pires, Armando José Garcia (Working paper, Working paper, 2010-03)
      In this paper we analyze the effects of news customization (tailoring news to consumers’ political preferences) on media bias. In particular, we extend Hotelling’s duopoly location model to include news customization. ...
    • Media bias, news customization and competition 

      Pires, Armando José Garcia (Working paper, Working paper, 2010-03)
      The media bias literature has focused its attention on single-ideology media firms. We analyze the incentives for media firms to adopt a multi-ideology strategy. A multi-ideology strategy occurs when a media firm adapts ...
    • Media competition when the audience dislikes advertising : a theory of vertical alliances on the internet 

      Barros, Pedro P.; Kind, Hans Jarle; Nilssen, Tore; Sørgard, Lars (Working Paper, Working paper, 2002-12)
      This paper presents a model of media competition in a situation where the media is advertising-financed, but where the media consumers dislike commercials. It is shown that equilibrium prices of advertising are actually ...
    • Media Diversity, Advertising and Net Neutrality 

      Pires, Armando J. Garcia (Working paper;04/15, Working paper, 2015-03)
      In this paper, we analyze the effects of net neutrality on media diversity. We show that in the net neutrality regime, media firms al- ways provide media diversity, whereas in the no net neutrality regime, the equilibrium ...
    • Media market concentration, advertising levels, and ad prices 

      Anderson, Simon P.; Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Peitz, Martin (Working paper;2012:02, Working paper, 2012-01)
      Standard media economics models imply that increased platform competition decreases ad levels and that mergers reduce per-viewer ad prices. The empirical evidence, however, is mixed. We attribute the theoretical predictions ...
    • Media plurality : private versus mixed duopolies 

      Pires, Armando José Garcia (Working paper;11/14, Working paper, 2014-09)
      In this paper, we analyze the effects on media plurality of competition between a private news firm that maximizes profits and a publicly owned news firm that maximizes social welfare. We show that when the costs of adapting ...
    • Medier i markedet 

      Nilssen, Tore (Arbeidsnotat, Working paper, 2006-02)
      Mediene utgjør en stor del av våre liv. For eksempel tilbrakte en gjennomsnitts nordmann i overkant av 19 timer per uke foran TV-apparatet i 2005. Og ifølge tall presentert hos Albarran og Arrese (2003) bruker en gjennomsnitts ...
    • Meglerhusene på Oslo børs : analytikeres informasjonsmiljø og egenskaper ved analytikeres resultatestimater 

      Aabø, Marius (Rapport, Research report, 2006)
      Denne utredningen tar for seg analytikeres rolle som informasjonsformidlere i markedet og egenskaper ved analytikeres resultatestimater på selskaper ved Oslo Børs i perioden fra 1997 til 2004. Utredningen gir et teoretisk ...
    • Mellom to senger? : eldre sykehuspasienter og det kommunale pleie- og omsorgstilbudet 

      Gautun, Heidi; Kjerstad, Egil; Kristiansen, Frode (Rapport, Research report, 2001-12)
      Primærkommunenes oppgaver innen pleie- og omsorgssektoren har blitt flere og mer omfattende de siste årene. Kortere liggetid i sykehus og vekst i antall eldre som utskrives fra sykehus bidrar til å øke presset mot kommunenes ...