• Fusjoner og oppkjøp : er det lønnsomt? 

      Skjeret, Frode André; Sørgard, Lars (Rapport, Research report, 2002-08)
      Denne rapporten drøfter fusjoner og oppkjøp i elektrisitetsbransjen. Bakgrunnen for temaet er at lønnsomheten ved fusjoner og oppkjøp viser seg å være dårlig. Ved oppkjøp er det typisk selgende aksjonærer som tjener på ...
    • Harmonisering av hjemfallsvilkår og konsesjonslengde : skattemessige og næringspolitiske aspekter 

      Sunnevåg, Kjell J.; Rusten, Grete; Sørgard, Lars (Rapport, Research report, 2002-06)
      Hjemfallsinstituttet ble innført i en nasjonal brytningstid med nyvunnet uavhengighet og økende erkjennelse av vannkraftens betydning i industrialiseringen. Hjemfall ble et viktig instrument i en målsetting om å sikre ...
    • Konkurransemessige virkninger av noen utvalgte NRK-tjenester 

      Gabrielsen, Tommy Staahl; Jakubanecs, Alexander; Kind, Hans Jarle; Nilsen, Øivind Anti; Skjeret, Frode André; Sørgard, Lars; Thorbjørnsen, Helge; Østbye, Helge (Rapport;2015:2, Research report, 2015-03)
      Formålet med denne studien har vært å analysere de konkurransemessige virkningene av noen utvalgte NRK-tjenester. Vi finner at nrk.no er noe differensiert fra andre store nasjonale nettsteder for nasjonale nyhets- og ...
    • Simulating the effects of an acquisition in the ferry market 

      Mathiesen, Lars; Sørgard, Lars (Report, Research report, 2000-09)
      Numerical models have been applied in several merger studies during the last decade. The purpose of this paper is to discuss some modelling issues that have not been addressed in detail in the existing literature on merger ...
    • The television industry : the interplay between products, advertising, and programme quality 

      Nilssen, Tore; Sørgard, Lars (Report, Research report, 2000-01)
      The purpose of this report is to examine the rivalry within the product and the TV market, respectively, and how those two markets interact through the market for advertising on TV. After a brief introduction where we ...
    • TV-markedet : private versus offentlige aktører 

      Garcia-Pires, Armando; Skjeret, Frode; Sørgard, Lars (Rapport;2014:12, Research report, 2014-10)
      I denne rapporten drøftes samspillet mellom offentlige og private kringkastere i TV-markedet. Når en sammenligner den norske allmennkringkasteren NRK med tilsvarende allmennkringkastere i andre land det er naturlig å ...