Etablering av private merker i norsk dagligvarebransje : en empirisk analyse av detaljistkjedenes entry-incentiver og -barrierer i perioden 1997-2000
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/164499Utgivelsesdato
2003-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Reports (SNF) [542]
Sammendrag
Denne rapporten er skrevet som en del av SNF prosjektet "Nærings- og konkurransepolitikk" (SNF-8300) som er finansiert av Norges forskningsråd. Rapporten tar for seg etablering av såkalte private merker, produktmerker som produseres eksklusivt for èn detaljistkjede etter dennes spesifikasjon. Vi har sett en sterkt vekst i både antallet private merker og hva gjelder deres markedsandeler i løpet av siste halvdel av 1990-tallet, og oppblomstringen er særlig fremtredende i dagligvarebransjen. Våre data er hentet nettopp fra dagligvaresektoren i perioden 1997-2000, da mange produktkategorier fikk introdusert sitt første private merke. I studien forsøker vi å teste empirisk hvilke etablerings-incentiver og -barrierer, både fra tradisjonell etableringsteori og nyere teori om private merker, som er statistisk viktige for å forklare observerte introduksjoner av private merker.
Utgiver
SNFSerie
Rapport2003:6