Show simple item record

dc.contributor.authorVolden, Gro Holst
dc.date.accessioned2006-06-26T07:28:02Z
dc.date.available2006-06-26T07:28:02Z
dc.date.issued2003-03
dc.identifier.isbn82-491-0261-4 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/164499
dc.description.abstractDenne rapporten er skrevet som en del av SNF prosjektet "Nærings- og konkurransepolitikk" (SNF-8300) som er finansiert av Norges forskningsråd. Rapporten tar for seg etablering av såkalte private merker, produktmerker som produseres eksklusivt for èn detaljistkjede etter dennes spesifikasjon. Vi har sett en sterkt vekst i både antallet private merker og hva gjelder deres markedsandeler i løpet av siste halvdel av 1990-tallet, og oppblomstringen er særlig fremtredende i dagligvarebransjen. Våre data er hentet nettopp fra dagligvaresektoren i perioden 1997-2000, da mange produktkategorier fikk introdusert sitt første private merke. I studien forsøker vi å teste empirisk hvilke etablerings-incentiver og -barrierer, både fra tradisjonell etableringsteori og nyere teori om private merker, som er statistisk viktige for å forklare observerte introduksjoner av private merker.en
dc.format.extent810670 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries2003:6en
dc.titleEtablering av private merker i norsk dagligvarebransje : en empirisk analyse av detaljistkjedenes entry-incentiver og -barrierer i perioden 1997-2000en
dc.typeResearch reporten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record