• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Reports (SNF)
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Reports (SNF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prisdiskriminering i oligopol : en teoretisk gjennomgang og eksempler fra telemarkedet

Berge, Laila Kristine
Research report
Thumbnail
View/Open
R13_01.pdf (4.376Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/164769
Date
2001-07
Metadata
Show full item record
Collections
  • Reports (SNF) [542]
Abstract
Prisdiskriminering henger på tre faktorer: Bedriften som prisdiskriminerer må ha en eller annen form for markedsmakt, konsumentene være heterogene og bedriften må kunne hindre arbitrasje mellom ulike kunder som møter forskjellige priser. Rapporten ser på årsakene til at noen bedrifter har markedsmakt og hvordan bedriftene kan segmentere markedet. Temaet som blir behandlet er hvordan konkurranseimperfeksjonene innelåsing og byttekostnader, produktdifferensiering og kapasitetsbegrensninger kan føre til at bedrifter velger å prisdiskriminere. Det blir her brukt fem sentrale bidrag som forklarer hvordan prisdiskriminering i oligopoler med tilnærmet homogene produkter kan være lønnsomt. Til slutt diskuteres dagens mobil- og fasttelefonimarked i lys av teorien.
Publisher
SNF
Series
Rapport
2001:13

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit