Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerge, Laila Kristine
dc.date.accessioned2006-08-08T08:09:55Z
dc.date.available2006-08-08T08:09:55Z
dc.date.issued2001-07
dc.identifier.isbn82-491-0133-2 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/164769
dc.description.abstractPrisdiskriminering henger på tre faktorer: Bedriften som prisdiskriminerer må ha en eller annen form for markedsmakt, konsumentene være heterogene og bedriften må kunne hindre arbitrasje mellom ulike kunder som møter forskjellige priser. Rapporten ser på årsakene til at noen bedrifter har markedsmakt og hvordan bedriftene kan segmentere markedet. Temaet som blir behandlet er hvordan konkurranseimperfeksjonene innelåsing og byttekostnader, produktdifferensiering og kapasitetsbegrensninger kan føre til at bedrifter velger å prisdiskriminere. Det blir her brukt fem sentrale bidrag som forklarer hvordan prisdiskriminering i oligopoler med tilnærmet homogene produkter kan være lønnsomt. Til slutt diskuteres dagens mobil- og fasttelefonimarked i lys av teorien.en
dc.format.extent4589356 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries2001:13en
dc.titlePrisdiskriminering i oligopol : en teoretisk gjennomgang og eksempler fra telemarkedeten
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel