• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Reports (SNF)
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Reports (SNF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Transportbehovet for sjømatnæringen på vestlandet

Bjorvatn, Afsane
Research report
Thumbnail
View/Open
R13_02.pdf (293.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/164779
Date
2002-04
Metadata
Show full item record
Collections
  • Reports (SNF) [542]
Abstract
SNF-rapport nr. 13/02 Transportbehovet for sjømatnæringen på Vestlandet Av Afsaneh Bjorvatn Rapporten er utført på oppdrag fra Hordaland fylkeskommune og er i hovedsak basert på intervjuer og spørreundersøkelser blant sentrale aktører i fiskeri- og havbruksnæringen. Formålet med studien er å få frem hvordan sjømat transporteres fra Vestlandet og å avdekke fremtidige transportbehov for sjømatnæringen på Vestlandet i et 5 og 10 års perspektiv. Fiskeri- og havbruksnæringen i Norge har et stort potensiale for økt produksjon og eksport av sjømat. Oppdrettsnæringen i Norge vokser raskt, både når det gjelder teknologi, produksjonsomfang og produksjon av nye arter. I dag er Norge verdens største lakseprodusent. Vestlandet står for 37% av lakseoppdrettet i Norge med Hordaland som landets ledende oppdrettsfylke. For annen oppdrettsfisk og blåskjell er andelen henholdsvis 21% og 25%. Studien tyder på en forventet økning i eksport av fersk sjømat til oversjøiske markeder og dermed økt behov for bruk av flytransport i fremtiden. Dette forutsetter høy betalingsvilje for å kunne forsvare de høye transportkostnadene. Blåskjell, for eksempel, er et produkt hvor prisen i hvert fall per i dag ikke er høy nok til å gi rom for lønnsom eksport med fly fra Norge. Nye oppdrettsarter som torsk, østers og kamskjell må kunne produseres i tilstrekkelig høyt volum slik at det kan være lønnsomt å flyfrakte disse produktene. I dag eksporteres sjømat i hovedsak med skip hvorav mesteparten er frosne produkter. Fersk sjømat transporteres med bil og ferge til Europa og med fly til oversjøiske markeder. Størsteparten av flytransporten foregår fra Gardermoen, enten direkte til mottakerlandet eller ved omlasting for biltransport til andre flyplasser på kontinentet. De viktigste flaskehalsene for transport av sjømat via Flesland er kjøleterminal, rutetilbud, fraktkapasitet og returlast. Fordelen med Flesland sammenlignet med Gardermoen er først og fremst nærheten til produksjonsanleggene på Vestlandet. I tillegg vil etablering av Flesland som alternativ til Gardermoen for flybåren eksport av sjømat skape en bedre konkurransesituasjon og dermed trolig lavere transportpriser for eksportørene. Rapporten konkluderer med at a) Flytransport av sjømat i stor skala fra Flesland må skje via charterflygninger og b) Det er trolig ikke grunnlag for charterflygninger fra Flesland eller de andre flyplassene på Vestlandet i dag, men i fremtiden kan det være rom for denne type eksport.
Publisher
SNF
Series
Rapport
2002:13

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit