Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjorvatn, Afsane
dc.date.accessioned2006-08-08T08:14:37Z
dc.date.available2006-08-08T08:14:37Z
dc.date.issued2002-04
dc.identifier.isbn82-491-0200-2 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/164779
dc.description.abstractSNF-rapport nr. 13/02 Transportbehovet for sjømatnæringen på Vestlandet Av Afsaneh Bjorvatn Rapporten er utført på oppdrag fra Hordaland fylkeskommune og er i hovedsak basert på intervjuer og spørreundersøkelser blant sentrale aktører i fiskeri- og havbruksnæringen. Formålet med studien er å få frem hvordan sjømat transporteres fra Vestlandet og å avdekke fremtidige transportbehov for sjømatnæringen på Vestlandet i et 5 og 10 års perspektiv. Fiskeri- og havbruksnæringen i Norge har et stort potensiale for økt produksjon og eksport av sjømat. Oppdrettsnæringen i Norge vokser raskt, både når det gjelder teknologi, produksjonsomfang og produksjon av nye arter. I dag er Norge verdens største lakseprodusent. Vestlandet står for 37% av lakseoppdrettet i Norge med Hordaland som landets ledende oppdrettsfylke. For annen oppdrettsfisk og blåskjell er andelen henholdsvis 21% og 25%. Studien tyder på en forventet økning i eksport av fersk sjømat til oversjøiske markeder og dermed økt behov for bruk av flytransport i fremtiden. Dette forutsetter høy betalingsvilje for å kunne forsvare de høye transportkostnadene. Blåskjell, for eksempel, er et produkt hvor prisen i hvert fall per i dag ikke er høy nok til å gi rom for lønnsom eksport med fly fra Norge. Nye oppdrettsarter som torsk, østers og kamskjell må kunne produseres i tilstrekkelig høyt volum slik at det kan være lønnsomt å flyfrakte disse produktene. I dag eksporteres sjømat i hovedsak med skip hvorav mesteparten er frosne produkter. Fersk sjømat transporteres med bil og ferge til Europa og med fly til oversjøiske markeder. Størsteparten av flytransporten foregår fra Gardermoen, enten direkte til mottakerlandet eller ved omlasting for biltransport til andre flyplasser på kontinentet. De viktigste flaskehalsene for transport av sjømat via Flesland er kjøleterminal, rutetilbud, fraktkapasitet og returlast. Fordelen med Flesland sammenlignet med Gardermoen er først og fremst nærheten til produksjonsanleggene på Vestlandet. I tillegg vil etablering av Flesland som alternativ til Gardermoen for flybåren eksport av sjømat skape en bedre konkurransesituasjon og dermed trolig lavere transportpriser for eksportørene. Rapporten konkluderer med at a) Flytransport av sjømat i stor skala fra Flesland må skje via charterflygninger og b) Det er trolig ikke grunnlag for charterflygninger fra Flesland eller de andre flyplassene på Vestlandet i dag, men i fremtiden kan det være rom for denne type eksport.en
dc.format.extent300131 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries2002:13en
dc.titleTransportbehovet for sjømatnæringen på vestlandeten
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel