• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Reports (SNF)
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Reports (SNF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedsundersøkelser for eksport av oppdrettskveite til England og Tyskland : spesifikasjon av produktet oppdrettskveite, og studier av potensielle markeder i England Tyskland

Farstad, Eivind
Research report
Thumbnail
View/Open
R12_02.pdf (354.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/165277
Date
2002-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Reports (SNF) [542]
Abstract
Denne rapporten omfatter resultatene fra en markedsundersøkelse våren 2001 og 2002 i det engelske og tyske eksportmarkedet for oppdrettskveite. Rapporten inngår som Delrapport 2 og 3 (av 3) i prosjektet ”Spesifikasjon av produktet norsk oppdrettskveite, studier av potensielle marknader og testing av produktet ved prøveeksport til Nord-Europa”. Prosjekt er lagt slik opp at forskere og praktikere i samarbeid utvikler et markedskonsept for oppdrettskveite i flere eksportmålmarkeder. Prosjektet er finansiert av SND, med betydelig egeninnsats fra bedriftspartner Nordic Seafarms ASA. SNF står for den forskningsfaglige delen av gjennomføringen av prosjektet. Undersøkelsen som er rapportert her bestod av en serie på 28 person- og telefonintervjuer i England og Tyskland. Hensikten med undersøkelsen er å hjelpe oppdragsgiver spesielt og kveiteoppdrettsnæringen generelt med å øke sin eksport til disse markedene. En viktig forutsetning for vellykket eksport er å bidra til å øke partnerbedriftens og næringens markedsorientering. I praksis betyr markeds-orientering å skaffe informasjon om kundenes preferanser og behov i nåtid og i overskuelig fremtid for så å tilpasse tilbudet etter dette. For å få dette til, må man som produsentbedrift kunne kjenne sitt eget produkt (eller tilbud) slik kundene oppfatter det. I tillegg innebærer markedsorientering å skaffe informasjon om konkurrenter og konkurrerende produkter. På den måten har en markedsorientert bedrift et grunnlag for å posisjonere sitt tilbud og sine markedsføringsaktiviteter i forhold til hva konkurrentene gjør. På bakgrunn av intervjuene har det vært mulig å gi anbefalinger om hvordan produktet kan tilpasses og kommuniseres til eksportmarkedet. Anbefalingene viser også til hvordan produktet kan støttes av pris-, distribusjon- og promosjonselementene i markedsføring.
Publisher
SNF
Series
Rapport
2002:12

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit