Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFarstad, Eivind
dc.date.accessioned2006-08-09T09:16:47Z
dc.date.available2006-08-09T09:16:47Z
dc.date.issued2002-05
dc.identifier.isbn82-491-0199-5 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/165277
dc.description.abstractDenne rapporten omfatter resultatene fra en markedsundersøkelse våren 2001 og 2002 i det engelske og tyske eksportmarkedet for oppdrettskveite. Rapporten inngår som Delrapport 2 og 3 (av 3) i prosjektet ”Spesifikasjon av produktet norsk oppdrettskveite, studier av potensielle marknader og testing av produktet ved prøveeksport til Nord-Europa”. Prosjekt er lagt slik opp at forskere og praktikere i samarbeid utvikler et markedskonsept for oppdrettskveite i flere eksportmålmarkeder. Prosjektet er finansiert av SND, med betydelig egeninnsats fra bedriftspartner Nordic Seafarms ASA. SNF står for den forskningsfaglige delen av gjennomføringen av prosjektet. Undersøkelsen som er rapportert her bestod av en serie på 28 person- og telefonintervjuer i England og Tyskland. Hensikten med undersøkelsen er å hjelpe oppdragsgiver spesielt og kveiteoppdrettsnæringen generelt med å øke sin eksport til disse markedene. En viktig forutsetning for vellykket eksport er å bidra til å øke partnerbedriftens og næringens markedsorientering. I praksis betyr markeds-orientering å skaffe informasjon om kundenes preferanser og behov i nåtid og i overskuelig fremtid for så å tilpasse tilbudet etter dette. For å få dette til, må man som produsentbedrift kunne kjenne sitt eget produkt (eller tilbud) slik kundene oppfatter det. I tillegg innebærer markedsorientering å skaffe informasjon om konkurrenter og konkurrerende produkter. På den måten har en markedsorientert bedrift et grunnlag for å posisjonere sitt tilbud og sine markedsføringsaktiviteter i forhold til hva konkurrentene gjør. På bakgrunn av intervjuene har det vært mulig å gi anbefalinger om hvordan produktet kan tilpasses og kommuniseres til eksportmarkedet. Anbefalingene viser også til hvordan produktet kan støttes av pris-, distribusjon- og promosjonselementene i markedsføring.en
dc.format.extent363409 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries2002:12en
dc.titleMarkedsundersøkelser for eksport av oppdrettskveite til England og Tyskland : spesifikasjon av produktet oppdrettskveite, og studier av potensielle markeder i England Tysklanden
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel