Realopsjoner i shippingkontrakter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/167611Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4207]
Sammendrag
Utredningen tar sikte på å presentere metoder for beregning av ulike typer realopsjoner på skip. Dette vil vi gjøre med bakgrunn i teorier knyttet til de underliggende prosessene for fraktrater.
Vi vil bygge vår modell rundt en ”mean-reverting” prosess, og deretter verifisere at denne er signifikant med tanke på å beskrive fraktratene. Basert på denne prosessen samt informasjon om inntekter og kostnader i shippingbransjen, presenteres en analytisk og en binomisk metode.
Oppgaven søker å gi akademisk teori en praktisk tilnærming, og kan benyttes som et grunnleggende eksempel for aktører som ønsker å implementere opsjonsteori som et prisingsverktøy. Prinsippene er også overførbare til fleksibilitetsproblemstillinger generelt, og kanskje spesielt situasjoner der råvarer er underliggende driver/aktivum.
Resultatene vi kommer frem til viser at realopsjonsteori gir verdifull innsikt i det verdipotensialet som finnes i shippingprosjekter. Et særlig interessant funn er at verdien av de vurderte realopsjonene påvirkes negativt av en økning i standardavviket. Dette står i kontrast til generell opsjonsteori der økt volatilitet også øker opsjonsverdien. Dette skyldes metoden prisprosessen risikojusteres på, da økt standardavvik reduserer den langsiktige likevekten tilstrekkelig til at den totale virkningen fra standardavviket er negativ.