Bruk av datavarehus i beslutningsprosesser : en studie av tre norske bedrifter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/167647Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
I denne utredningen har vi ved å gjennomføre og analysere intervjuer fått innsikt i hvordan
sluttbrukere i tre norske bedrifter benytter datavarehus, hvordan de mener datavarehus bidrar
i deres beslutningsprosesser og hvordan mulighetene som teoretisk ligger i bruk av
datavarehus blir utnyttet i praksis. Vi har funnet tre grupper av effekter: Dataeffekter,
beslutningsstøtteeffekter og verdiskapningseffekter.
Generelt har vi funnet at datavarehuset gjennom dataeffekter bidrar til et større og kvalitativt
bedre datagrunnlag for beslutningstaking. Gjennom ulike beslutningsstøtteeffekter blir alle
fasene av beslutningstaking, slik Simon (1977) beskriver det, forbedret. Redusert risiko og
økt effektivitet er de to verdiskapningseffektene vi har funnet.
Datavarehuset blir i de undersøkte bedriftene brukt mest til operasjonell og taktisk
planlegging og kontroll og kun i begrenset grad til strategisk planlegging og kontroll.
I forhold til muligheter beskrevet i teori har bedriftene et uutnyttet potensial ved å utvide
datavarehuset til å inkludere blant annet metadata og eksterne data.