Hylleprising i den norske dagligvarebransjen
Master thesis
View/ Open
Date
2006-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master Thesis [4380]
Abstract
Dagligvarebransjen har gjennomgått dramatiske forandringer i løpet av de siste tyve årene. Den tradisjonelle modellen med produsentstyrte distribusjonssystemer er utfordret av et system der store detaljistkjeder utøver stadig større kontroll over distribusjon og produksjon. Produsentene må konkurrere om hylleplass i butikkene, og ulike ordninger som innebærer kjøp og salg av hylleplass er i ferd med å vokse fram som en mekanisme for regulering av markedsadgang og utøvelse av markedsmakt. Denne oppgaven beskriver utviklingen som har funnet sted i dagligvarebransjen, og diskuterer hvorfor kjedene og leverandørene velger hylleplassavgifter som allokeringsmekanisme, hvilken part som er initiativtakeren og om hylleplassavgifter er effektivitetsfremmende, konkurransedempende eller eventuelt konkurransemessig nøytral.
Teoribakgrunn i denne utredningen består hovedsakelig av teori om vertikal integrasjon, kjøpermakt og hylleplassavgifter.